SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 201600025
201600025
Onderzoeksplan Masterthesis Onderwijswetenschappen
Cursus informatie
Cursuscode201600025
Studiepunten (EC)5
Cursusdoelen
Het ontwikkelen van een onderzoeksplan voor een masterthesis in de Onderwijswetenschappen waarmee  een  wetenschappelijk gefundeerde bijdrage aan het kennisbestand van de gemeenschap van universitaire onderwijskundige professionals kan worden geleverd. Het schrijven van het onderzoeksplan heeft tot doel om kennis en inzicht en de toepassing daarvan te vergroten op zowel inhoudelijke onderwijskundig als methodologisch/statistisch gebied, alsmede het vergroten van vaardigheden op het gebied van oordeelsvorming, communicatie en leervaardigheden.
Inhoud
In deze cursus schrijven studenten een onderzoeksplan, hetgeen benut dient te worden bij het uitvoeren van de masterthesis. Het onderzoeksplan bestaat uit een theoretisch deel, onderzoeksvragen en hypothesen, een methodesectie, het onderzoekstijdschema en een risico-analyse. Het onderzoeksplan dient de begeleidende docent en de tweede beoordelaar inzicht te geven in wat er precies onderzocht gaat worden, hoe het onderzoek theoretisch gefundeerd is, hoe het onderzoek er concreet uit zal gaan zien, hoe er geanalyseerd gaat worden en wat het onderzoekstijdschema en de risico’s zijn. De eerste stap bij het maken van een onderzoeksplan is het formuleren van een onderwijswetenschappelijke probleemstelling. Een probleemstelling bevat minimaal de beschrijving van een wetenschappelijk relevant probleem, de context ervan, en een duidelijke vraagstelling, uiteengelegd in deelvragen. Ook wordt voor het opstellen van een onderzoeksplan literatuur gelezen en het theoretisch fundament beschreven. Indien mogelijk en zinvol worden bepaalde hypothesen geformuleerd (theoretische veronderstellingen, waarvan de houdbaarheid zal worden getoetst), dan wel concrete verwachtingen over de te verkrijgen uitkomsten. In aansluiting op de probleemstelling wordt een onderzoeksopzet bepaald, nagedacht over de steekproef, de keuze van de onderzoeksmethode(n) en de wijze van constructie van een of meer meetinstrumenten, de gegevensverzameling, en de gegevensverwerking (analyseplan). In dit analyseplan staat onder meer vermeld welke statistische toetsen en welke criteria voor statistische significantie zullen worden toegepast. Een apart aandachtspunt in de ontwerpfase voor empirisch onderzoek is de ethische toetsing. 

De voertaal is Nederlands, maar geschreven werk mag ook in het Engels worden ingeleverd.

SluitenHelpPrint
Switch to English