SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 201500054
201500054
Hersenen en cognitie
Cursus informatie
Cursuscode201500054
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Let op: Deze cursus telt mee bij de totstandkoming van het Bindend Studieadvies voor eerstejaars bachelorstudenten.
 
Deze cursus bouwt voort op de cursus Hersenen en gedrag en beoogt basiskennis te bieden van cognitieve functies zoals geheugen, taal en beslissen, maar ook van signaal-detectie-theorie en neuropsychologische stoornissen.
Aan het eind van deze cursus kan de student:
  • De belangrijkste vragen, theorieën, bevindingen en werkwijze met betrekking tot de hersenen en cognitieve functies (zoals behandeld in de literatuur en toegelicht in de colleges en werkgroepen) op een kritische wijze onderscheiden en omschrijven.
  • Deze kennis op basaal niveau toepassen bij het doen van uitspraken aangaande binnen het vakgebied vallende onderwerpen en problemen.
  • Op basisniveau een wetenschappelijke argumentatie schrijven en deze verwerken in een wetenschappelijk essay.
 Relatie tussen de toetsen en leerdoelen
Kennis over de centrale thema’s zoals die aan bod komen in het boek en tijdens de colleges wordt getoetst aan de hand van een meerkeuze tentamen. Academische vaardigheden als schrijven, synthese van informatie en kritisch redeneren worden getoetst aan de hand van schriftelijke opdrachten.
 
Inhoud
Deze cursus bouwt voort op de cursus Hersenen en gedrag. Ook hier wordt het functioneren van het individu aan de hand van literatuur zowel vanuit biologisch (het ‘substraat’) als functioneel (het ‘mentale’) perspectief belicht. In deze cursus verschuift de focus echter naar meer complexe functies als geheugen, taal en beslissen.
 
 
Aspecten van academische vorming
Meerkeuze toets
Vaardigheden in academisch denken:
•      Bestuderen en analyseren van informatie.
Reflectieve vaardigheden
•      Het kunnen plaatsen van argumenten in een wetenschappelijke context.


Schriftelijke opdrachten
Basisvaardigheden
•      Duidelijk schriftelijk communiceren in het Nederlands.
Communicatieve vaardigheden
•      Diverse typen teksten plannen, schrijven, herschrijven en afwerken.
•      Het schrijven van een helder betoog.
Vaardigheden in academisch denken
•      Synthetiseren en structureren van informatie.
•      Argumenteren.
Reflectieve vaardigheden
•      Het kunnen plaatsen van argumenten in een wetenschappelijke context.
•       Het geven van en omgaan met feedback
SluitenHelpPrint
Switch to English