SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 201400048
201400048
Ontwerpen van leersituaties - gevorderd
Cursus informatie
Cursuscode201400048
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
•        De student heeft kennis van huidige theorieën en methoden voor het ontwerpen van lessen of lessenseries, en kennis van en inzicht in de fasering van wetenschappelijk gefundeerde ontwerpprocessen en de gegevens en criteria die daarbij een rol spelen.
•        De student heeft vaardigheid in het toepassen van diverse voorbereidende analysemethoden en het opstellen van evaluatiecriteria.
•        De student kan de opgedane kennis, inzichten en vaardigheden toepassen in een authentieke ontwerpopdracht gericht op het ontwerpen van een lessenserie.
•        De student is in staat om in een ontwerpteam het ontwerpproces te doorlopen, feedback te geven op persoonlijke bijdragen van teamleden, verantwoordelijkheid te nemen voor individuele bijdragen en groepsbijdragen, het ontwerpproject in teamverband te managen en het ontwerpproces tot een goed             einde te brengen.
•        De student kan een concrete les ontwikkelen en implementeren op basis van het lesontwerp. Hierbij geeft hij of zij blijk van inzicht in de voornaamste factoren die de implementatie van onderwijsleermateriaal in de school bepalen.
Inhoud
Deze cursus ‘Ontwerpen van Leersituaties’ gaat over Instructional Systems Design (ISD). Binnen ISD kunnen vijf fasen onderscheiden worden, namelijk de analyse-, ontwerp-, ontwikkel-, implementatie- en evaluatiefase. In de analyse-fase wordt aandacht besteed aan de definitie van het ontwerpprobleem. Een aantal analyses wordt uitgevoerd en beschreven: de behoefteanalyse, doelgroepanalyse, contextanalyse en de analyse van de taak/het curriculum. De analyses vormen de basis voor de ontwerpfase. Het ontwerp verantwoord je op basis van de analyses, de visie van de organisatie en jullie visie op leren. Je gebruikt hierbij inzichten op het gebied van instructietheorie en onderwijsleerpsychologie samengevat in het vier-componenten instructieontwerp (4CID) model. Het ontwerp behelst het formuleren van leerdoelen, sequentering van deze doelen en daarmee de inhouden, specificatie van leertaken etc. Het ontwerp resulteert in een blauwdruk voor de ontwikkelfase. In de ontwikkelfase wordt het leermateriaal of de leersituatie concreet vormgegeven aan de hand van het ontwerp. Je ontwikkelt concreet materiaal voor minimaal 4 uur onderwijs. Vervolgens stel je een implementatieplan op in de implementatiefase en evalueer je met verschillende stakeholders het ontwerp en het leermateriaal in de evaluatiefase. Tijdens deze fase wordt nagegaan of de leermaterialen en leerprocessen die ontworpen zijn ook in voldoende mate leiden tot het bereiken van de gestelde leerdoelen, eindtermen of werkgedrag.

Het leermateriaal of de leersituatie wordt ontworpen aan de hand van het 4CID model van van Merriënboer zoals verwoord in het boek Ten Steps to Complex Learning. Deze methode kan in verschillende ontwerpopdrachten worden toegepast: ontwerpen variërend van een (bedrijfsmatige) training, een werkplekleersituatie, concreet leermateriaal, een leerboektekst of een computerondersteund onderwijsprogramma.
SluitenHelpPrint
Switch to English