SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 201400046
201400046
Ontwerpen van leersituaties - inleidend
Cursus informatie
Cursuscode201400046
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Kennis van/inzicht in:
• fasen in een ontwerpproces;
• kwaliteitscriteria voor teksten, illustraties, opdrachten en toetsen
• sterke en zwakke punten van verschillende media.

Vaardigheid in:
• construeren van een lessenpakket of een deel van een curriculum.
Inhoud
In deze cursus staat de rol van de onderwijskundige als ontwerper van leermiddelen centraal. Gedurende de cursus doe je ervaring op met het ontwerpen van leermateriaal, door de opgedane kennis en inzichten toe te passen tijdens het maken van een lessenpakket.
In deze cursus ontwikkelen projectgroepen van 4 studenten een lessenpakket (evt. digitaal) binnen het thema Wereldoriëntatie (WO) in het primair onderwijs (vanaf groep 5). Wereldoriëntatie bestaat uit de vakken geschiedenis, natuuronderwijs, aardrijkskunde en wetenschap & techniek. Het lessenpakket bestaat uit 3 reguliere lessen van 1,5 uur en 1 projectles. De lessen moeten aansluiten bij één van de kerndoelen in het primair onderwijs (zie website SLO: http://tule.slo.nl/).
De studenten analyseren, ontwerpen en evalueren leerprocessen vanuit een concrete vraag, die is aangegeven vanuit de praktijk, binnen de context van Wereldoriëntatie (WO) in het primair onderwijs. Er wordt een concrete leereenheid ontworpen (in de vorm van een studietekst of andersoortig leermateriaal, compleet met opdrachten, toets, docenthandleiding en een legitimeringverslag) waarbij gebruik wordt maakt van verschillende onderwijskundige (ontwerp)principes.
Deze ontwerpprincipes worden ontleend aan onderwijskundige en leerpsychologische literatuur. In deze cursus staat het ontwerpmodel van Morrison et al. (2013) centraal. Voor een deel levert deze literatuur fundamentele basiskennis om tot het ontwerpen van digitaal leermateriaal of leermateriaal op papier te komen. Vragen die bijvoorbeeld aan de orde komen zijn: Welke domeinen van leren kunnen worden onderscheiden?  Welke didactische werkvormen en instructiestrategieën bestaan er, en tot welke effecten leiden die in combinatie met bepaalde leerlingkenmerken? Welke eisen zijn te stellen aan (visuele, auditieve) media en leermiddelen? Hoe kan vormgeving van leermiddelen bijdragen aan leerprocessen en leeropbrengsten? Hoe kunnen de beoogde leerdoelen worden getoetst?
De nadruk ligt bij deze cursus op het verkrijgen van kennis en inzicht in criteria, voortkomend uit de instructietheorie en onderwijsleerpsychologie, waaraan educatieve teksten, illustraties, opdrachten en toetsen moeten voldoen.
SluitenHelpPrint
Switch to English