SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 201400045
201400045
Leren in organisaties: veranderingsinterventies
Cursus informatie
Cursuscode201400045
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Kennis van/inzicht in:
  • actuele problemen en ontwikkelingen in organisaties en opleidingsmanagement;
  • interventiemogelijkheden voor managers.
Vaardigheid in:
  • stellen van een diagnose bij een concrete organisatie;
  • werken met concepten als lerende organisatie, kennismanagement, competentiemanagement, organisatie-ontwikkeling en verandermanagement;
  • schriftelijk en mondeling formuleren en presenteren van een advies over interventies;
  • kritisch reflecteren op de diverse rollen van onderwijskundigen bij het ontwerpen, managen en veranderen van organisaties.
Inhoud
Mensen met veranderkundige kennis zijn waardevol voor organisaties, of zij nu als extern adviseur of als medewerker bij een verandertraject zijn betrokken. Organisaties zijn immers voortdurend in ontwikkeling. Onze huidige kenniseconomie en samenleving die in rap tempo verandert, vraagt van organisaties dat zij zich continu vernieuwen en aanpassen. Organisaties zien zich vaak vanwege de externe omgeving genoodzaakt om tot interne verandering in de organisatie te komen. Dit geldt niet alleen voor commerciële bedrijven, maar ook voor scholen. Binnen deze cursus wordt dan ook aandacht geschonken aan organisatieverandering en het leren van professionals in zowel onderwijsorganisaties als bedrijven.
 
Over het ontwikkelen en veranderen van organisaties bestaan vele verschillende opvattingen. Beschrijvingen van ontwikkelingsfasen zijn vaak gekoppeld aan kenmerken van de structuur of cultuur van organisaties. Bestuurders, managers en onderwijskundigen staan voor de uitdaging om de organisatiestructuur en taakverdeling, de bedrijfsprocessen en technologie, de samenwerking en communicatie, de cultuur en het leerklimaat zo te beïnvloeden dat productiviteit en efficiëntie samengaan met een aanvaardbare werkdruk en een positief werkklimaat.
 
Uitdagingen zijn er genoeg. Een geplande organisatieverandering slaagt lang niet altijd. Verschillende belanghebbenden met elk hun eigen perspectief strijden soms om hun gelijk. Hoe kun je, op basis van een probleem, uitdaging, of wens te veranderen, als onderwijskundige een organisatie ondersteunen door het leren zo vorm te geven dat er mogelijkheden ontstaan voor succesvolle, duurzame organisatieverandering en leren van professionals?
 
Binnen deze cursus staan we stil bij zowel het leren van individuen (HRD, workplace learning) als het leren van de organisatie (‘de lerende organisatie’). Je krijgt een kader aangereikt waarmee je vanuit het perspectief van onderwijskundig adviseur, organisatieontwikkeling en veranderingsprocessen leert te begrijpen en zo, vanuit het perspectief van ‘leren in organisaties’, bij te dragen aan succesvolle organisatieverandering. In de cursus komen de volgende thema's aan de orde:

Vaardigheid in:
  • organisatiedesign, innovatie, verandering en schoolontwikkeling;
  • managen en begeleiden van organisatieverandering (toepassen van veranderingsinterventies);
  • politiek en weerstand bij organisatieverandering;
  • leren in organisaties: metaforen van leren, werkplekleren, perspectieven op organisatieleren, professionele leergemeenschappen;
  • de rol van de onderwijskundige professional bij organisatieverandering (rollen en competenties).
SluitenHelpPrint
Switch to English