SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 201300028
201300028
Educational Psychology and Academic Writing
Cursus informatie
Cursuscode201300028
Studiepunten (EC)10
Cursusdoelen
Kennis van/inzicht in:
• de belangrijkste leertheorieën, met betrekking tot het reguleren van aandacht, onthouden en vergeten, probleemoplossen, expertgedrag en cognitieve ontwikkeling in relatie tot onderwijs en opleiding;
• consequenties van leertheorieen voor het gebruik van leermiddelen en media, specifiek gericht op het ontwikkelen van leermateriaal;
• construeren van een helder en solide wetenschappelijk betoog.
Inhoud
Academisch schrijven is een essentiële academische en methodologische vaardigheid binnen de Bacheloropleiding Onderwijskunde. Het construeren van een helder en solide wetenschappelijk betoog is essentieel voor de theoretische onderbouwing van de probleemstelling en de interpretatie en presentatie van onderzoeksresultaten. In de cursus wordt gedetailleerd aandacht besteed aan het proces van wetenschappelijk schrijven, het ontwerpen en opbouwen van een artikel, en het gebruik van met name secundaire bronnen (wetenschappelijke en vakliteratuur) maar ook niet-wetenschappelijke documenten, de media, en het internet. Belangrijke aspecten die worden geleerd en geoefend zijn: afbakening van het onderwerp, de formulering van hoofd- en deelvragen, synthese van literatuur, structurering van een wetenschappelijk betoog, brongebruik en –verwijzing, stilering en de technische afwerking van het stuk (noten, bibliografie, tabellen, figuren, tekstkaders, lay out). De werkwijze binnen de cursus bestaat vooral uit frequente en kleinschalige practica, waarbinnen de eigen opdrachten met medestudenten en werkgroepbegeleiders besproken worden. In enkele hoorcolleges zal ingegaan worden op de algemene aspecten van wetenschappelijk schrijven en wetenschappelijke teksten. Het leren van wetenschappelijk schrijven is gekoppeld aan het inhoudelijke domein van de Onderwijspsychologie. Dit domen richt zich op de systematische bestudering van leerprocessen vanuit het perspectief van het behaviorisme, het (sociaal)-constructivisme en het cognitivisme. In de cursus komen de verschillende kwaliteitseisen die aan onderwijsmateriaal gesteld dienen te worden aan de orde, beoordeeld vanuit het perspectief van de hiervoor genoemde opvattingen. Achtereenvolgens worden cognitief psychologische processen aan de orde gesteld zoals het leren van inhoudelijke informatie, het leren van procedurele informatie, probleemoplossend denken, het leren op latere leeftijd en kennisstructuur van experts in vergelijking met novices. Ook wordt ingegaan op de stadia in de ontwikkeling zoals Piaget die ziet in vergelijking met de opvattingen van onder andere Vygotsky. De onderwerpen worden in historisch en theoretisch perspectief geplaatst en bij enkele onderdelen gerelateerd aan neurologische en filosofische ideeën hieromtrent. In de begeleidende opdrachten word je uitgedaagd om de theorie te confronteren met de praktijk van onderwijzen en opleiden.
SluitenHelpPrint
Switch to English