SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 201300019
201300019
Arbeidspsychologie
Cursus informatie
Cursuscode201300019
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Deze cursus biedt  een algemene inleiding in de modernearbeidspsychologie gegeven.
Als je dit vak met een voldoende hebt afgesloten kan je:
 
  1. Basale concepten, theoretische modellen en onderzoeksbevindingen op het gebied van de taakuitvoering van werknemers én de gevolgen die dat heeft voor hun welzijn op het werk beschrijven éntoepassen op praktische arbeidspsychologische vraagstukken.
  2. Een bijdrage leveren aan het optimaliseren van arbeidsomstandigheden door het bestuderen van (wetenschappelijke) literatuur, het systematisch analyseren van een functie en het ontwikkelen van interventieplannen ter verbetering van het welzijn op het werk.
  3. Planmatig samenwerken aan de ontwikkeling én presentatie van een workshop ter verbetering van de duurzame inzetbaarheid van werknemers.
  4. Actuele, maatschappelijke arbeidspsychologisch vraagstukken herkennen, erover presenteren en discussiëren.
 
Relatie tussen de toetsen en leerdoelen
Toetsing vindt plaats aan de hand van een multiple choice toets  aan het einde van de cursus. Op deze manier wordt  nagegaan of de student over de te verwerven arbeidspsychologische kennis beschikt en deze ook kan toepassen op concrete casuïstiek (zie leerdoel 1). De vragen variëren in moeilijkheidsgraad en toetsen de mate waarin een student in staat is om de stof te reproduceren, toe te passen alsmede te beoordelen.
Leerdoel 2, 3 en 4 worden vooral getoetst in de werkgroepen en practicumbijeenkomsten. In deze werkgroepen wordt aan de hand van opdrachten (zoveel mogelijk afkomstig uit de praktijk van de arbeidspsychologie) nagegaan of de stof goed wordt toegepast op praktische arbeidspsychologische vraagstukken. In de practica wordt getoetst of de  de student de inhoudelijke stof kan gebruiken voor het ontwikkelen en geven van een wetenschappelijk onderbouwde workshop om de duurzame inzetbaarheid van werknemers te vergroten. Tot slot stimuleren en toetsen de werkgroepopdrachten de mondelinge presentatievaardigheden, discussievaardigheden en samenwerkingsvaardigheden (leerdoel 3 en 4).
Inhoud
Arbeidspsychologie is het onderdeel van de Arbeids- en Organisatiepsychologie dat zich richt op arbeidstaken en de omstandigheden waaronder deze taken worden uitgevoerd. Centraal staat steeds de mens als uitvoerder van doelgericht gedrag op het werk. Aandacht gaat uit  naar de  betekenis van werk voor mensen, recente veranderingen in de wereld van ‘werk’de arbeidsomstandigheden, prestaties en motivatie van werknemers en de effecten voor gezondheid en welzijn. Onderwerpen die aan de orde komen zijn onder meer taakanalyse en taakontwerp, werktijden, arbeidsfouten en -ongevallen, herstel, werk-privé balans, (on)welbevinden op het werk (zoals burnout, bevlogenheid, verveling), werkstress, werkprestatie, ziekteverzuim en arbeidspsychologische interventies.
Arbeidspsychologen zijn vooral werkzaam op het terrein van arbeidsomstandigheden. Zo verrichten zij advieswerk, werken samen met andere specialisten (bedrijfsartsen, ergonomen, arbeidshygiënisten, veiligheidskundigen) om de kwaliteit van de arbeid te verbeteren door aanpassing van het taakontwerp, vermindering van werkdruk en verbetering van werkroosters. Daarbij gaat het in principe steeds om de juiste afstemming tussen de draaglast van de functie en de draagkracht van de de  werknemer. Behalve als adviseurs zijn arbeidspsychologen ook te vinden in onderzoeksfuncties bij universiteiten, organisaties voor toegepast onderzoek, en bij grote bedrijven en instellingen.
De cursus bestaat uit een aantal bijeenkomsten die zijn verdeeld over het hele blok. Elke week vinden er in principe minimaal twee bijeenkomsten plaats. De opzet van elke week is globaal als volgt: De eerste bijeenkomst in de week bestaat uit een inleidend hoorcollege waar het voor die week op de agenda staande onderdeel wordt geïntroduceerd. Daarna volgt er een werkgroep waarbij studenten in groepen (van 4-6 personen, afhankelijk van het aantal inschrijvingen) onder begeleiding van een docent werken aan opdrachten. In aanvullende  practicum bijeenkomsten wordt aandacht besteed aan het ontwikkelen en geven van) workshops en (advies)presentaties.Ook  wordt er aan het einde van de cursus een  responsiecollege  ingeroosterd (vlak voor het tentamen)
 
SluitenHelpPrint
Switch to English