SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 201300016
201300016
Kerncursus Instructional Design and Evaluation
Cursus informatie
Cursuscode201300016
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
In de cursus wordt aan het behalen van onderstaande doelstellingen gewerkt.
 
1. Kennis en inzicht verwerven in:
  1. onderwijspsychologie, onderwijskundig ontwerpen (instructional design) en theorieën en modellen op de terreinen van: leerarrangementen, nieuwe leermiddelen, media
  2. relevante ontwikkelingen op het gebied van onderwijskundig ontwerpen en assessment
  3. methodologie en theorievorming omtrent instructional design and evaluation;
  4. de nieuwste ontwikkelingen en actuele problemen in instructional design and evaluation.
 
 2. Toepassing van kennis en inzicht:
  1. analyseren, evalueren en beargumenteren van selectie en toepassing van onderwijskundige ontwerpmodellen en evaluatiemethoden in verschillende contexten en
  2. teksten en beweringen ten aanzien van ontwerp- en evaluatievraagstukken kritisch analyseren en mede op basis daarvan een ontwerp te maken (leeromgeving, assessment) of een advies uit te brengen.
 
3. Oordeel vormen door:
  1. gegevens kritisch te benaderen en daarover zelfstandig een mening te vormen.
 
4. Communiceren over:
  1. onderwijsonderzoek en wetenschappelijk gefundeerd onderwijskundig handelen met partners binnen en buiten de academie (presentatie, discussie, advies en blog).
 
5. Leervaardigheden ontwikkelen door:
  1. kritisch te reflecteren op het eigen werk consequenties verbinden voor het aanvullen van de eigen bekwaamheid in het kader van de loopbaan- en arbeidsmarktoriëntatie.
Inhoud
De kerncursus Instructional Design and Evaluation biedt de stand van zaken en nieuwste ontwikkelingen op het gebied van onderwijskundige ontwerpmethoden, leermiddelen en media, assessment en evaluatie. De cursus biedt inzicht in de voornaamste nieuwe ontwikkelingen op dit terrein en handvatten om voor verschillende praktijksituaties de meest geschikte ontwikkel- en evaluatiemethode en -technieken te kunnen selecteren, analyseren en beargumenteren. De cursus biedt de student een fundament van begrippen waarop beslissingen voor de aanpak van ontwerp en ontwikkeling van leermiddelen en leerarrangementen, inclusief assessment, in de praktijk kunnen worden genomen.
 
In deze cursus besteden we aandacht aan twee aspecten van Instructional Design and Evaluation:
  1. Instructional Design and Evaluation als een activiteit. Het gaat dan om het opzetten, ontwerpen, uitvoeren en evalueren van onderwijskundig ontwerp.
  2. Instructional Design and Evaluation als een wetenschapsdomein. Het gaat dan om theorieën over ontwerpbenaderingen, modellen voor onderwijskundig ontwerp, theorieën over assessment van (leer)prestaties en evaluatie van leeromgevingen en onderzoek naar effectiviteit van leeromgevingen.
 
Instructional design is naast een activiteit of een handeling (i.e., het onderwijskundig ontwerpen en evalueren van een opleidingsonderdeel, etc.) ook een terrein van wetenschappelijk onderzoek (Elen, 1992; Valcke, 2010). Onderzoek naar Instructional Design and Evaluation kenmerkt zich door de integratie van wetenschappelijke inzichten op het gebied van: (1) theories of learning, (2) theories of instruction en (3) theories of assessment and evaluation.
 
Met theories of learning bedoelen we theorieën die beschrijven hoe individuen leren en welke processen en mechanismen werkzaam zijn tijdens het leren. Belangrijke en bekende leertheorieën zijn in dit verband uiteraard het behaviorisme, cognitivisme en constructivisme. Deze theorieën maken andere assumpties over hoe individuen leren en hebben derhalve ook andere aanbevelingen voor het ontwerpen van leeromgevingen. In deze cursus gaat bijzondere aandacht uit naar expertise ontwikkeling. Daarnaast staan we stil bij recente ontwikkelingen op het gebied van leertheorieën. Als voorbeeld bespreken we het connectivisme, een theorie die genoemd wordt als alternatief voor de drie genoemde leertheorieën.
 
Met theories of instruction bedoelen we theorieën over specifieke aspecten van instructie. Deze theorieën gaan niet over hoe individuen leren, maar over hoe onderwijs en instructie het beste vormgegeven kan worden. We besteden hierbij aandacht aan:
 
  1. Leren in interactie: Hierbij wordt onderzocht wat de rol van interactie (bijvoorbeeld tussen leerkracht en leerling, tussen leerlingen onderling of tussen leerling en leermiddel) tijdens onderwijs en instructie is.
  2. Cognitieve principes van instructional design: Hierbij wordt instructie onderzocht vanuit een cognitivistisch perspectief op leren. Cognitieve theorieën, zoals cognitive load theory, worden hierbij als uitgangspunt genomen voor het ontwerpen van onderwijs en instructie.
  3. Actuele ontwikkelingen: Er worden regelmatig nieuwe manieren naar voren geschoven om onderwijs en instructie efficiënter en effectiever te maken. Het is echter de vraag of het leren hierdoor efficiënter verloopt, effectiever is, of motiverender is. We staan daarom stil bij actuele ontwikkelingen zoals “adaptief onderwijs”, “digitale porfolio’s”, “learning analytics”, “flipping the classroom”, “social media” en game-based leeromgevingen.
 
Met theories of assessment and evaluation tenslotte, bedoelen we theorieën over het toetsen van leerprestaties en (cognitieve) ontwikkeling en het evalueren van leeromgevingen. Hierbij besteden we bijvoorbeeld aandacht aan de functies van toetsing en evaluatie, vormen van toetsing en beoordeling en psychometrische en edumetrische kwaliteitscriteria.
SluitenHelpPrint
Switch to English