SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 201300016
201300016
Kerncursus Instructional Design and Evaluation
Cursus informatie
Cursuscode201300016
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
  • Kennis ontwikkelen in onderwijspsychologie, onderwijskundig ontwerpen (instructional design) en theorieën en modellen op de terreinen van: leerarrangementen, nieuwe leermiddelen, media, assessment en evaluatie;
  • Inzicht in en overzicht verwerven over relevante ontwikkelingen op het gebied van onderwijskundig ontwerpen en assessment;
  • Vaardigheden ontwikkelen in het analyseren, evalueren en beargumenteren van selectie en toepassing van onderwijskundige ontwerpmodellen en evaluatiemethoden in verschillende contexten;
  • Teksten en beweringen ten aanzien van ontwerp- en evaluatievraagstukken kritisch analyseren en mede op basis daarvan een eigen standpunt ontwikkelen.
Inhoud
In de kerncursus wordt literatuur bestudeerd en bediscussieerd in drie centrale thema's:

Principes van onderwijskundig ontwerpen
  • Verschillende onderwijspsychologische benaderingen;
  • Probleem-, curriculum-, behoefte-, taak- en leerprocesanalyse;
  • Leerdoelen, leeractiviteiten en competentieprofielen.

Leerarrangementen, leermiddelen en media
  • Omgeving, activiteit en leerresultaat;
  • Onderwijspsychologische functionaliteit van leermiddelen;
  • Vormgeving en constructie;
  • Informatieve, interactieve en discursieve media.

Assessment en evaluatie van leren
  • Evaluatie en ontwikkelonderzoek;
  • Functies van toetsing en beoordeling;
  • Vormen van toetsing en beoordeling;
  • Performance assessment;
  • Psychometrische en edumetrische kwaliteitscriteria.

De kerncursus Instructional Design and Evaluation biedt de stand van zaken en nieuwste ontwikkelingen op het gebied van onderwijskundige ontwerpmethoden, leermiddelen en media, assessment en evaluatie. De cursus biedt inzicht in de voornaamste nieuwe ontwikkelingen op dit terrein en handvatten om voor verschillende praktijksituaties de meest geschikte ontwikkelmethode en technieken te kunnen selecteren, analyseren en beargumenteren.
De cursus biedt de student een fundament van begrippen en onderscheidingen (fundering) waarop beslissingen voor de aanpak van ontwerp en ontwikkeling van leermiddelen en leerarrangementen inclusief assessment in de praktijk kunnen worden gebaseerd.
SluitenHelpPrint
Switch to English