SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 201300014
201300014
Methoden en statistiek van sociaal wetenschappelijk onderzoek
Cursus informatie
Cursuscode201300014
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Deze cursus is een geïntegreerde inleiding in de onderzoeksmethoden en statistiek in de sociale wetenschappen.
Inhoud
Na afloop van de cursus kan je:

1. de belangrijkste methodische begrippen herkennen en interpreteren; je kan bijvoorbeeld een onderzoeksvraag beoordelen op haalbaarheid, of beoordelen of in een onderzoek betrouwbaar is gemeten;

2. basale methodologische spelregels binnen sociaal wetenschappelijk onderzoek uitleggen en hanteren;

3. verschillende kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksstrategieën onderscheiden en de daarbij gehanteerde kernbegrippen uitleggen en hanteren;

4. opzet en fasering van een onderzoek in de sociale wetenschappen schetsen;

5. een probleemstelling, doelstelling, onderzoeksvraag en hypothese onderscheiden;

6. de belangrijkste statistische begrippen en technieken toepassen en interpreteren; je weet bijvoorbeeld bij welke onderzoeksvraag welke univariate toetsingstechniek past en kan die met SPSS toepassen en het resultaat interpreteren.

7. data invoeren en eenvoudige analyses uitvoeren met behulp van het software pakket SPSS;

8. de output van SPSS interpreteren en volgens APA-normen rapporteren.

 
In deze cursus zal aandacht worden besteed aan:
  • wetenschappelijk denken in de sociale wetenschappen;
  • enkele wetenschapsfilosofische begrippen;
  • operationaliseren en meten van begrippen;
  • overzicht van verschillende soorten onderzoek;
  • elementaire descriptieve statistiek, dat wil zeggen hoe verzamelde gegevens kunnen worden samengevat en hoe daaruit conclusies kunnen worden getrokken;
  • elementaire inferentiële statistiek, dat wil zeggen hoe conclusies uit steekproefgegevens mogen worden gegeneraliseerd naar de populatie;
  • toetsen voor (verschil in) gemiddelden, correlatie en regressie;
  • gebruik van SPSS (statistieksoftware).
ACADEMISCHE VAARDIGHEDEN:
Vaardigheden in wetenschappelijk denken:
  • het synthetiseren en structureren van informatie;
  • het plaatsen van onderzoek in een ethisch perspectief;
  • het beoordelen van een onderzoeksvraag;
  • het herkennen en toepassen van de basale methodologische begrippen;
  • het toepassen en interpreteren van beschrijvende statistiek;
  • het toepassen en interpreteren van basale inductieve statistiek.
Vaardigheden in wetenschappelijk onderzoek:
  • het beoordelen van onderzoek; 
  • het kunnen geven van beargumenteerde kritiek op de opbouw en uitvoering van wetenschappelijk onderzoek // wetenschappelijke teksten.

Relatie tussen de toetsen en leerdoelen:
Toetsing binnen MSSWO1 bestaat uit twee deeltoetsen met meerkeuzevragen. Er zijn drie type vragen: kennis-, reken- en inzicht-vragen. Met de kennis-vragen toetsen we of methodologische en statistische begrippen bekend zijn bij de student (Leerdoelen 1 tot en met 6). Met de reken-vragen vragen we om een berekening voor een simpel scenario, om te zien of de student de benodigde formules kan vinden (in een bijgeleverd document; of kent) en of hij/zij die formule kan toepassen (Leerdoel 6). Als laatste, heel belangrijk, de inzichtsvragen: die toetsen of de student de stof zo goed onder de knie heeft dat hij/zij het kan toepassen op een simpel voorgelegde scenario (waaronder toetskeuze-vragen en vragen m.b.t. interpretatie van SPSS-output; Leerdoelen 1 tot en met 6 en 8).
Leerdoel 7 wordt bereikt met de SPSS-practica, maar wordt niet getoetst in MSSWO1. 

SluitenHelpPrint
Switch to English