Na afloop van de cursus kennen de studenten methodologische begrippen en statistische technieken die voor onderzoek binnen de pedagogisch wetenschappen van belang zijn en kunnen deze toepassen en interpreteren. We onderscheiden de volgende leerdoelen:
Methoden
1.1 Kennis en begrip van onderzoeksopzetten, met name handelingsonderzoek, en Delphi-onderzoek.
1.2 Voor een gegeven situatie aangeven of een besproken onderzoeksopzet van toepassing is.
1.3 Voor een gekozen onderzoeksopzet methodologische voor- en nadelen benoemen.
Statistiek
2.1 Kennis en begrip van multivariate statistische technieken, met name meerweg variantie-analyse, covariantie-analyse en multipele regressieanalyse.
2.2 Controleren van de voorwaarden die van toepassing zijn op de multivariate statistische technieken.
2.3 Beargumenteerd kiezen voor een statistische techniek gegeven de onderzoeksvraag en verzamelde onderzoeksgegevens.
2.4 (Kritisch) lezen van wetenschappelijke onderzoekpublicaties waarin statistische technieken worden toegepast.
Vaardigheden
3.1 Statistische analyses met SPSS uitvoeren op bestaande onderzoekgegevens.
3.2 Interpreteren van resultaten van statistische analyses met SPSS.
3.3 Rapporteren volgens APA-richtlijnen over de resultaten van statistische analyses met SPSS.
Relatie tussen toetsen en leerdoelen
Leerdoel 1.1, 1.2, 2.1, 2.2, 2.3 en 3.3: Meerkeuzetentamen.
Leerdoel 2.1, 2.2, 3.1, 3.2 en 3.3: SPSS eindopdrachten die beoordeeld worden met een cijfer.
Leerdoel 1.1, 1.2, 2.1, 2.2 en 2.4: Weekopdrachten met opgaven in (kritisch) lezen en begrijpen van wetenschappelijke teksten. De toelichting op de opgaven in instructiecolleges biedt de student de gelegenheid zelf hun uitwerkingen te beoordelen.
|