SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 201100078
201100078
Neuropsychologische diagnostiek
Cursus informatie
Cursuscode201100078
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na het voltooien van deze cursus heeft de student:
  • inzicht in diagnostische methoden binnen de neuropsychologie
  • praktische ervaring met het gebruiken van deze methoden in een praktijksituatie en inzicht in het interpreteren van gegevens binnen het neuropsychologische referentiekader
  • kennis van en ervaring met diverse communicatievaardigheden met betrekking tot het neuropsychologisch onderzoek
Relatie tussen de toetsen en leerdoelen
Inzicht in en kennis van de diagnostische methoden binnen de neuropsychologie wordt binnen het tentamen en de opdrachten getoetst. De praktische ervaring wordt in de werkgroepen opgedaan.
Inhoud
De cursus 'Neuropsychologische diagnostiek' richt zich op de toepassing van het neuropsychologisch diagnostiekproces in de klinische praktijk. Verschillende methoden waarmee cognitieve stoornissen en problemen in kaart gebracht kunnen worden zullen aan bod komen. Aan alle functiedomeinen in de neuropsychologie zal aandacht besteed worden, alsmede aan het hele proces van diagnostiek (van anamnese tot rapportage). De cursus heeft een sterk praktijkgericht karakter, wat onder meer tot uiting komt door de inzet van (gast)docenten die werkzaam zijn in klinische instellingen (ziekenhuizen, revalidatiecentra).
Aspecten van academische vorming
Opdracht(en)
Communicatieve vaardigheden
  • Diverse typen teksten (anamnese, neuropsychologisch profiel, neuropsychologisch rapport) plannen, schrijven, herschrijven en afwerken
  • Vaardigheden in academisch denken
  • Synthetiseren en structureren van informatie
Beroepsspecifieke vaardigheden
  • Beroepsspecifiek academisch denken, werken en handelen
Reflectieve vaardigheden
  • Handelen en werken vanuit ethisch perspectief 
 
Tentamen
Vaardigheden in academisch denken
  • Bestuderen en analyseren van informatie
  • Synthetiseren en structureren van informatie
Beroepsspecifieke vaardigheden
  • Beroepsspecifiek academisch denken
SluitenHelpPrint
Switch to English