Kennis van en inzicht in de manier waarop in Nederland cultuur en culturele verschillen een rol spelen in opvoeding, onderwijs en jeugdhulpverlening. Kennis van en inzicht in modellen en theorieën om die de rol van cultuur en cultuurverschillen inzichtelijk te maken. Het kunnen schrijven van paper gebaseerd op een door studenten zelf uitgevoerd kwalitatief onderzoek.
Relatie tussen toetsen en leerdoelen
Kennis en inzicht worden getoetst bij het schriftelijk tentamen. Kennis en inzicht worden ook getoetst bij de paper. Daarbij worden bij de paper ook academische schrijfvaardigheid en het kunnen uitvoeren van kwalitatief onderzoek getoetst.
|
|
Uitgaande van het socialisatiemodel van Kağitçibaşi wordt inzicht geboden in de sociale en culturele context waarin kinderen opgevoed en onderwezen worden in de landen van herkomst. Vervolgens wordt aan de hand van opvoedingsroutines en -opvattingen van verschillende etnische groepen nagegaan welke consequenties dit heeft voor ontwikkelings- en onderwijsmogelijkheden die allochtone kinderen in Nederland krijgen. Vanuit diverse pedagogische werkvelden wordt enerzijds stilgestaan bij de vraag voor welke dilemma's of problemen allochtone ouders, kinderen of jongeren komen te staan; anderzijds welke dilemma's en problemen werkers in de pedagogische werkvelden tegenkomen bij (ondersteuning van) onderwijs, hulpverlening en opvoeding. Het is uitdrukkelijk de bedoeling van de cursus dat studenten ervaring opdoen met migrantengroepen in een van de pedagogische werkvelden en vanuit hun kennis en inzicht leren reflecteren over aanpak en alternatieven in die werkvelden.
Deze cursus past binnen de leerlijn Klinische Vaardigheden.
|
|
|