SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 201100039
201100039
Strategic Human Resource Management
Cursus informatie
Cursuscode201100039
Studiepunten (EC)5
Inhoud
 
 
 
Leerdoel
Aan het eind van de cursus:
  • Heeft de student kennis van en inzicht in strategische en beleidsissues op het gebied van intrede tot, het verblijf in en het verlaten van de organisatie en de bijdrage van de menscomponent aan efficiency en effectiviteit van de organisatie;
  • Is de student in staat strategisch human resource management  van een organisatie te beoordelen en voorstellen tot optimalisering te geven;
  • Heeft de student vaardigheden ontwikkeld om op basis van arbeids- en organisatiepsychologische diagnostiek interventies te ontwerpen ten behoeve van optimaal strategisch human resource management.

Inhoud
Deze cursus bouwt voort op de bachelor cursus Personeelspsychologie I (Human Resource Management). In deze eerste cursus lag het accent vooral op het individu en de praktische toepassing van HRM. In de cursus Strategisch Human Resource Management ligt de focus op strategisch (HR) management en de wisselwerking tussen het individu en de organisatie hierbij. Belangrijke vragen binnen de cursus zijn:

  • Wat is de rol en plaatsbepaling van de HR afdeling?
  • Hoe is de HR afdeling betrokken bij strategisch beleid?
  • Hoe is functioneren van de HR functie geregeld en hoe wordt dit gemonitord?
  • Welke problemen vallen binnen de Strategische HR functie?
  • Hoe kunnen kernfuncties van SHRM verbeterd worden? 

In de cursus zullen deze vragen op verschillende manieren aan de orde komen:

  • door middel van het bestuderen, analyseren en synthetiseren van theoretische perspectieven en onderzoeksrapportages op het gebied van SHRM (leerdoel 1)
  • door het schrijven van papers over casussen op het gebied van SHRM (leerdoel 2)
  • door het toelichten en beoefenen van vaardigheden van belang voor een optimaal SHRM, bijvoorbeeld presentatietechnieken en advisering, maar ook issues met betrekking tot diagnostiek (contextanalyses e.d.) (leerdoel 3)

Hoorcolleges en gastcolleges

Studenten worden geacht de literatuur bij te houden en een actieve studiehouding tijdens de colleges aan te nemen.

Werkgroepen

In de werkgroepen presenteren studenten hun uitgevoerde opdrachten aan hun medestudenten en de docent. De docent beoordeelt zowel de uitvoer als de presentatie van de opdrachten. Tijdens de werkgroepen worden tevens de opdrachten onder begeleiding van de docent bediscussieerd.

NB: deze cursus wordt in het Nederlands gegeven.

Toetsen
Twee schriftelijke tentamens: elk 40%, minimum cijfer voor elk tentamen 5,50. Indien voor één van beide tentamens onder de 5,50 gescoord wordt, kan voor dit tentamen een aanvullende opdracht gemaakt worden.

Practicumopdrachten: elk 10%, minimum cijfer voor elke opdracht 5,50. Indien voor één van beide opdrachten onder de 5,50 gescoord wordt, kan de opdracht worden herkanst. 

 

SluitenHelpPrint
Switch to English