Na afloop van de cursus kunnen de studenten:
-
De belangrijkste methodische begrippen herkennen en interpreteren; hij of zij kan bijvoorbeeld een onderzoeksvraag beoordelen op haalbaarheid, of beoordelen of in een onderzoek betrouwbaar is gemeten
-
Basale methodologische spelregels binnen sociaalwetenschappelijk onderzoek uitleggen en hanteren
-
Verschillende kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksstrategieën onderscheiden en de daarbij gehanteerde kernbegrippen uitleggen en hanteren
-
Opzet en fasering van een onderzoek in de sociale wetenschappen schetsen
-
Een probleemstelling, doelstelling, onderzoeksvraag en hypothese kunnen onderscheiden
-
De belangrijkste statistische begrippen en technieken toepassen en interpreteren; hij of zij weet bijvoorbeeld bij welke onderzoeksvraag welke univariate toetsingstechniek past en kan die met SPSS toepassen en het resultaat interpreteren
-
Elementaire begrippen uit de descriptieve en inferentiële statistiek uitleggen en hanteren
-
Data invoeren en eenvoudige analyses uitvoeren met behulp van het software pakket SPSS
-
De output van SPSS interpreteren en volgens APA-normen rapporteren
|
|
|
Deze cursus vormt een geïntegreerde inleiding in methoden, technieken en statistiek voor de sociale wetenschappen. In deze cursus zal aandacht worden besteed aan:
-
Wetenschappelijk denken in de sociale wetenschappen
-
Enkele wetenschapsfilosofische begrippen
-
Operationaliseren en meten van begrippen
-
Overzicht van verschillende soorten onderzoek waaronder de vier belangrijkste methoden van onderzoek
-
Elementaire descriptieve statistiek, dat wil zeggen hoe verzamelde gegevens kunnen worden samengevat en hoe daaruit conclusies kunnen worden getrokken
-
Elementaire inferentiële statistiek, dat wil zeggen hoe conclusies uit steekproefgegevens mogen worden gegeneraliseerd naar de populatie
-
Kennismaking met SPSS (statistieksoftware)
Academische vaardigheden
-
Basisvaardigheden
-
gebruik van data analysepakket SPSS
-
Vaardigheden in wetenschappelijk denken
-
het synthetiseren en structureren van informatie
-
het plaatsen van onderzoek in een ethisch perspectief
-
het beoordelen van een onderzoeksvraag
-
het herkennen en toepassen van de basale methodologische begrippen
-
het toepassen en interpreteren van beschrijvende statistiek
-
het toepassen en interpreteren van basale inductieve statistiek
-
Vaardigheden in wetenschappelijk onderzoek
-
het beoordelen van onderzoek
-
het kunnen geven van beargumenteerde kritiek op de opbouw en uitvoering van wetenschappelijk onderzoek // wetenschappelijke teksten
|
|
|