SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 201100007
201100007
Cultuur, communicatie en nieuwe media
Cursus informatie
Cursuscode201100007
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na afloop van de cursus
  • heeft de student kennis van en inzicht in de ontwikkelingen met betrekking tot de aard en het gebruik van de media in moderne samenlevingen;
  • heeft de student kennis van en inzicht in een aantal belangrijke sociaalwetenschappelijke theoretische en methodologishe benaderingen van mediagebruik;
  • is de student in staat deze theorieën en onderzoeken te vergelijken en op hun wetenschappelijke toepasbaarheid te beoordelen.
Het eerste en tweede doel worden voornamelijk getoetst door middel van een essay-tentamen, waarin studenten de geleerde stof (colleges en teksten) moeten kunnen reproduceren, laten zien dat zij belangrijke concepten, theorieën en benaderingen kennen en kunnen vergelijken en theorieën en benaderingen kunnen herkennen en toepassen in concrete casussen. Het derde doel wordt voornamelijk getoetst in het eindproduct, waarin studenten een zelfgekozen onderwerp nader uitwerken. Dat kan verschillende vormen aannemen, eigen onderzoek, literatuurstudie en een combinatie daarvan en ook op verschillende wijze gepresenteerd worden.
Inhoud
Onze maatschappij kent een explosieve verspreiding van (populair-)cultureel materiaal, van beelden, noten, letters en spraak. Via communicatiekanalen als radio en televisie, boeken en bioscopen, musea en theaters en niet te vergeten internet worden we geconfronteerd met beelden van de maatschappelijke werkelijkheid of wordt vormgegeven aan onze meest heimelijke verlangens. Vooral het internet biedt ongekende mogelijkheden tot presentatie van jezelf, het onderhouden van contacten, het halen maar ook creëren van informatie en amusement. Traditionele grenzen van ruimte en tijd worden doorbroken. Iedereen is altijd en overal bereikbaar en dat wordt ook verwacht.
De explosieve groei van het media-aanbod en -gebruik leidt tot een eveneens explosieve toename in het onderzoek. In deze cursus worden een aantal sociaalwetenschappelijke theorieën en onderzoeken rond het gebruik en de invloed van nieuwe media besproken. We gaan in op de invloed van deze media op identiteit en identiteitsontwikkeling, op de interactie en de sociale contacten tussen mensen en op de invloed ervan op de samenleving als geheel.

De cursus valt in twee delen uiteen: een basisdeel (ca. 5 ECTS) en een keuzedeel (ca. 2,5 ECTS). In het basisdeel staat vooral de kennismaking met de theorie en het onderzoek centraal. Colleges worden gegeven door de docent en studenten leiden de onderlinge bespreking van de literatuur. Er wordt kennis gemaakt met verschillende manieren van het onderzoeken van media en media-inhoud en daar wordt ook actief mee geoefend. Dit deel wordt afgesloten met een individueel schriftelijk tentamen over de stof. In het keuzedeel kunnen studenten zich verdiepen in een zelf gekozen culturele thematiek en vervaardigen zij een product dat aansluit bij de inhoud van de cursus en de besproken theorieën. Het onderwerp en de vorm van dit product zijn naar eigen keuze. Het kan een schriftelijk werkstuk zijn, een mondelinge presentatie, maar ook iets anders 'mediaals', zoals een beeldcollage of korte film.
SluitenHelpPrint
Switch to English