SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 201100001
201100001
Pedagogische praktijkontwikkeling, onderzoek en beleid
Cursus informatie
Cursuscode201100001
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Het verwerven van kennis, inzicht en analysevaardigheden op het gebied van onderzoek en ontwikkeling van de pedagogische praktijk en beleid. Met genoemde kennis en inzichten kritisch de inhoud en vormgeving van een bestaand interventieprogramma van de (semi)overheid kunnen evalueren vanuit evidence based principes.

Na afronding van deze cursus heeft de student:
  • Kennis van het concept van pedagogiek als handelingswetenschap;
  • Kennis van de structuur van beleid en organisaties in pedagogische praktijken: jeugdsport, pedagogische preventie en volksgezondheid, jeugdzorg en onderwijs;
  • Kennis van actuele beleidsdocumenten m.b.t. pedagogische praktijken;
  • Kennis van belangrijke begrippen en theorieën op het gebied van praktijkontwikkeling, kwaliteitszorg, kwaliteitsbeleid en interventies in pedagogische praktijken;
  • Kennis van het werkterrein praktijkonderzoek: veranderingsgericht onderzoek, effect- en evaluatieonderzoek ten behoeve van praktijk en beleid;
  • Kennis van de wijze waarop discoursen en praktijken binnen pedagogische praktijken zich tot elkaar verhouden en inzicht in de impact van dit denken en handelen van jongeren en op de inhoud en vormgeving van interventieprogramma’s op dit gebied;
  • Kennis over het evalueren van programma’s op effectiviteitspotentie aan de hand van een intervention-mapping-protocol (documentenanalyse);
  • Vaardigheid in het systematisch analyseren en evalueren van een programma op effectiviteitspotentie aan de hand van een intervention-mapping-protocol;
  • Kennis van kenmerken van kwalitatief onderzoek in het algemeen en van het kwalitatieve analyseproces in het bijzonder;
  • Kennis over enkele sociaal-emotionele en taakgerichte interviewvaardigheden;
  • Kennis over de opzet en inhoud van een expertinterview;
  • Vaardigheid in het systematisch analyseren van actuele beleidsdocumenten m.b.t. pedagogische praktijken;
  • Vaardigheid in het toepassen van enkele sociaal-emotionele en taakgerichte vraagtechnieken in een expertinterview ;
  • Vaardigheid in het kwalitatief analyseren van een expertinterview.

Relatie tussen de toetsen en leerdoelen
De kennisdoelen worden getoetst met een schriftelijk tentamen halverwege de cursus (eerste toets). Deze kennis is nodig om de inhoud en vormgeving van een bestaand interventieprogramma van de (semi)overheid te kunnen evalueren vanuit evidence based principes. Hierover wordt verslag gedaan in de eindopdracht (tweede toets). De vaardigheidsdoelen m.b.t. interviewen en analyse worden getoetst met een schriftelijke reflectie over deze onderzoeksvaardigheden (in de eindopdracht).
Inhoud
In het kader van pedagogische praktijkontwikkeling bestaat er expliciete aandacht voor kwaliteitszorg en de ontwikkeling en implementatie van interventieprogramma’s en methodieken. Visies op veranderbaarheid en strategieën voor het tot stand brengen van veranderingen in pedagogische praktijken komen aan de orde. Ook zal naar de haalbaarheid en wenselijkheid van innovaties worden gekeken. Welke (en wiens) pedagogische idealen zitten eigenlijk achter de in de praktijk nagestreefde innovaties? Hoe ver staat de praktijk hiervan af? Op het gebied van beleid wordt aandacht besteed aan zowel processen van beleidsontwikkeling als de implementatie van beleid. Daarnaast komt de rol van praktijkonderzoek aan bod. In subgroepjes zal worden gewerkt aan het analyseren van interventies en beleid in de praktijk.
SluitenHelpPrint
Switch to English