SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 201000398
201000398
Methoden, technieken en statistiek 3
Cursus informatie
Cursuscode201000398
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na afloop van de cursus kennen de studenten methodologische begrippen en statistische technieken die voor onderzoek binnen de pedagogische wetenschappen van belang zijn en kunnen deze toepassen en interpreteren. We onderscheiden de volgende leerdoelen:
 
Methoden
1.1 Kennis en begrip van onderzoeksopzetten, met name handelingsonderzoek, Delphi-onderzoek, zuiver-, pre-, quasi-experimenteel onderzoek en single-case ontwerp.
1.2 Voor een gegeven situatie aangeven of een besproken onderzoeksopzet van toepassing is.
1.3 Voor een gekozen onderzoeksopzet methodologische voor- en nadelen benoemen.
1.4 Kunnen beoordelen in hoeverre in een onderzoeksopzet is voldaan aan de methodologische eisen.
1.5 Kunnen beoordelen in welke mate conclusies in onderzoek(publicaties) extern valide zijn.
1.6 Kunnen beoordelen in welke mate conclusies in onderzoek(publicaties) intern valide zijn.
 
Statistiek
2.1 Kennis en begrip van multivariate statistische technieken, met name meerweg variantie-analyse, covariantie-analyse en multipele regressieanalyse.
2.2 Controleren van de voorwaarden die van toepassing zijn op de genoemde multivariate statistische technieken.
2.3 Beargumenteerd kiezen voor een statistische techniek gegeven de onderzoeksvraag en verzamelde onderzoeksgegevens.
2.4 (Kritisch) lezen van wetenschappelijke onderzoekpublicaties waarin de genoemde statistische technieken zijn toegepast.
 
Testtheorie
3.1 Kennis en begrip van onderwerpen binnen de klassieke testtheorie (betrouwbaarheid en validiteit).
3.2 Kennis en begrip van statistische technieken (itemanalyse, betrouwbaarheidsanalyse en factoranalyse) die worden gebruikt voor de constructie en kwalitatieve beoordeling van meetinstrumenten (tests).
3.3 (Kritisch) lezen van wetenschappelijke onderzoekpublicaties waarin gerapporteerd wordt over de psychometrische aspecten van meetinstrumenten (tests).
 
Vaardigheden
4.1 Statistische technieken met SPSS uitvoeren op bestaande onderzoekgegevens.
4.2 Interpreteren van resultaten van statistische analyses met SPSS.
4.3 Rapporteren volgens APA-richtlijnen over de resultaten van statistische analyses. 
 
 
Relatie tussen toetsen en leerdoelen:
 
Leerdoel 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5, 1.6, 2.1, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 4.2 en 4.3: Meerkeuzetentamen.
Leerdoel 2.1, 2.2, 3.1, 3.2, 4.1, 4.2 en 4.3: SPSS eindopdrachten.
Leerdoel 4.1: SPSS-vaardighedentoets
Leerdoel 1.1 t/m 1.6, 2.1 t/m 2.4, 3.1 t/m 3.3: Weekopdrachten met opgaven in (kritisch) lezen en begrijpen van wetenschappelijke teksten. De toelichting op de opgaven in instructiecolleges biedt de student de gelegenheid zelf hun uitwerkingen te beoordelen.
 
 
Inhoud
In deze cursus maken de studenten kennis met methoden, technieken en statistiek gepresenteerd in een pedagogische context. Aan de orde komt: multipele regressieanalyse, meerweg variantieanalyse, covariantieanalyse, betrouwbaarheid en validiteit, factoranalyse, interne en externe validiteit van (pedagogische) onderzoeksdesigns en praktijkgestuurde onderzoeksdesigns (handelingsonderzoek, Delphi).
SluitenHelpPrint
Switch to English