SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 201000109
201000109
Wetenschapsfilosofie en Geschiedenis van het onderwijs en van de Onderwijswetenschappen
Cursus informatie
Cursuscode201000109
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Kennis van/inzicht in:
  • ontwikkelingen in de geschiedenis en filosofie van de Sociale wetenschappen en van de Onderwijswetenschappen;
  • fundamentele vragen bij het bepalen van wat wel en geen wetenschap is;
  • historische achtergronden van het onderwijs en onderwijsvernieuwingen in Nederland en in het buitenland.
Vaardigheid in:
  • kritisch analyseren van onderwijsvernieuwingen in historisch perspectief en van wetenschapsfilosofische discussies in de Onderwijswetenschappen.
Inhoud
In het vak Wetenschapsfilosofie en Geschiedenis van het onderwijs en van de Onderwijswetenschappen leer je de wetenschappelijke, theoretische en historische achtergrond van de sociale wetenschappen kennen. De nadruk ligt op Onderwijswetenschappen, de discipline die ontstaan is als afsplitsing van de pedagogiek. In de cursus gaan we in op de vraag wat goede wetenschap is (en wat niet). Onderdeel daarvan is een introductie op de gangbare wetenschapstheoretische termen. Vragen die we behandelen en waarover we in discussie gaan zijn: kan wetenschappelijk onderzoek tot 'ware' kennis leiden? Is het mogelijk om objectief onderwijsonderzoek uit te voeren? Wat kunnen we afleiden uit de diversiteit van tradities en perspectieven? We kijken naar het ontstaan van Onderwijswetenschappen als wetenschap en de ontwikkeling ervan. Onderwijsproblemen zijn van alle tijden, maar de in de tijd gevonden oplossingen ervoor verschillen. We gaan in op de vraag of hedendaagse onderwijskwesties beter kunnen worden begrepen en aangepakt als er aandacht is voor de historische context ervan. Ook gaan we in op onderwijsvernieuwing en de rol die onderwijskunde daarbij speelt. Onderdeel van het vak zijn twee schrijfopdrachten waarin je een kritische en persoonlijke beschouwing schrijft. Eén daarvan zal gaan over een onderwijsvernieuwing en de ander over een onderwijstype. Tijdens een afsluitend debat wordt vanuit de verschillende perspectieven gekeken naar oude en nieuwe onderwijskwesties.
SluitenHelpPrint
Switch to English