SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 200800285
200800285
Risicogedrag en verslaving in de adolescentie
Cursus informatieRooster
Cursuscode200800285
Studiepunten (ECTS)7,5
Categorie / Niveau3 (Bachelor Gevorderd)
CursustypeCursorisch onderwijs
VoertaalNederlands
Aangeboden doorFaculteit Sociale Wetenschappen; Undergraduate School Sociale Wetenschappen; Algemene Sociale Wetenschappen;
Contactpersoondr. R.J.J.M. van den Eijnden
E-mailR.J.J.M.vandenEijnden@uu.nl
Docenten
Docent
dr. R.J.J.M. van den Eijnden
Feedback en bereikbaarheid
Overige cursussen docent
Docent
gastdocent
Overige cursussen docent
Blok
1  (02-09-2013 t/m 08-11-2013)
Aanvangsblok
1
TimeslotB: DI-ochtend, DO-middag, DO-namiddag
Onderwijsvorm
Voltijd
Cursusinschrijving geopendvanaf 19-08-2013 t/m 20-08-2013
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedureniet van toepassing
Cursusdoelen

Na afloop van de cursus:

  • hebben studenten een globaal overzicht van de belangrijkste thema's in het onderzoek naar risicogedrag en verslaving in de adolescentie;
  • kennen studenten de belangrijkste theoretische stromingen voor de verklaring van middelengebruik, verslaving en andere risicogedragingen;
  • kennen studenten de mogelijke gevolgen van middelengebruik, verslaving en andere risicogedragingen voor het lichamelijke en psychosociale functioneren van adolescenten;
  • kunnen studenten deze kennis toepassen bij de analyse van actuele problematiek gerelateerd aan deze thema's.

 

Inhoud

Jongeren in Nederland kennen een riskant patroon van middelengebruik. Vooral hun alcoholgebruik valt op. Nederlandse jongeren drinken vaak en veel en ze doen dat al op relatief jonge leeftijd. Ook het gebruik van cannabis is in Nederland relatief hoog. Het besef dat deze gedragingen allerlei risico's in zich dragen voor een gezonde ontwikkeling tijdens de adolescentie, wordt inmiddels door verschillende toonaangevende onderzoeken onderstreept. Voor sommige jongeren is het experimenteren met alcohol en drugs bovendien veel riskanter dan voor andere jongeren. Naast middelengebruik kunnen echter ook andere risicogedragingen een gezonde ontwikkeling van jongeren in de weg staan, zoals compulsief internetgebruik ('internetverslaving', 'gameverslaving' en pornoverslaving), pathologisch gokken en eetproblematiek. In deze cursus worden bovenstaande risicogedragingen (en de mogelijke risico's daarvan) behandeld en wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste theorie├źn over oorzaken voor deze gedragingen tijdens de adolescentie. Daarnaast worden voorbeelden gegeven van belangrijke lopende onderzoeken naar deze thema's en worden kenmerken van beleid en interventies in Nederland behandeld .

Academische vaardigheden

  • Analytische vaardigheden
  • Vaardigheden in de toepassing van wetenschappelijke kennis bij de analyse van actuele vraagstukken
Ingangseisen
Verplicht materiaal
Boek
Franken, I. & Van den Brink, W. (2009). Handboek Verslaving. Utrecht: Uitgeverij De Tijdstroom. ISBN 97890 589 81400
Werkvormen (aanwezigheidsplicht)
Hoorcollege (Verplicht)

Algemeen
Zes hoorcolleges.

Voorbereiding bijeenkomsten
Bestuderen van de verplichte literatuur.

Werkgroep (Verplicht)

Algemeen
Drie werkgroepen aan het einde van de cursus.

Voorbereiding bijeenkomsten
Voorbereiding werkgroepbijeenkomsten en maken van werkgroepopdrachten.

Bijdrage aan groepswerk
Voorbereiding van werkgroepbijeenkomsten, actieve deelname aan groepsopdrachten, actieve opstelling tijdens groepsbijeenkomsten.

Toetsen
Opdracht (schriftelijk)
Weging35
Minimum cijfer5,5

Beoordeling
Toepassing van theoretische benadering bij de analyse van oorzaken van actuele problematiek van risicogedrag en verslaving bij jongeren.

Deadlines
Zie cursushandleiding.

MC-tentamen
Weging65
Minimum cijfer5,5

Beoordeling
Kennis van en inzicht in theoretische perspectieven ter verklaring van verschillende patronen van middelengebruik en andere risicogedragingen. Kennis en inzicht in de gevolgen van middelengebruik, verslaving en andere risicogedragingen voor het lichamelijk en psychosociaal functioneren van adolescenten.

SluitenHelpPrint
Switch to English