SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 200800082
200800082
Organisaties en interactie in theorie en praktijk
Cursus informatie
Cursuscode200800082
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
• Inzicht in organisatieopvattingen.
• Kennis van specifieke organisatiepraktijken, en de manier waarop actoren in die praktijken interacteren.
• Kennismaking met principes van operationeel, organisatorisch en strategisch management.
• Ervaring opdoen met het analyseren van organisationele praktijken.
Inhoud
In de cursus wordt ingegaan op de verschillende wijzen waarop organisaties en professionele instellingen kunnen worden bestudeerd. We zullen ontwikkelingen binnen organisaties relateren aan maatschappelijke en sociale vraagstukken, zoals globalisering en individualisering, maar ook aan de concrete (lokale) praktijken.
In deze cursus komen allereerst bekende organisatieopvattingen aan bod, zoals die van Weber en Taylor, het wetenschappelijk management, HRM, systeembenaderingen in cultuuropvattingen. Vervolgens zullen een aantal specifieke thema's worden uitgelicht die binnen organisaties een rol spelen, zoals bijvoorbeeld besluitvorming, conflictmanagement en leiderschap. Ook kijken we naar de rol van macht, leiderschap en cultuur in organisaties en vormt het vraagstuk van organisationele communicatie een rode draad. Hoe wordt leiderschap uitgeoefend op de werkvloer, en wat is de taak van een manager daarin? Wat is de invloed van moderne organisatietrends, zoals flexibilisering, strategisch leiderschap en `lerende organisaties', in de praktijk? Welke communicatieve strategieën zijn er binnen verschillende soorten organisaties?
Van de student wordt gevraagd niet alleen deze managementmodes en -praktijken te kunnen herkennen, maar in het bijzonder ook om de onderliggende veronderstellingen die daarbij horen te analyseren. De aandacht richt zich daarbij op de volgende vragen: Wat zijn de sterke en zwakke aspecten van deze modellen? Welke specifieke belangen en belangentegenstellingen spelen een rol in managementpraktijken? Hoe kunnen praktijken zodanig worden georganiseerd dat de interactie andere resultaten oplevert dan tot nu toe het geval is? Onderzoek naar interactie- en communicatieprocessen op lokaal niveau is het uitgangspunt van dit deel van de cursus. Een eigen case-study van een organisatie staat daarbij centraal.
SluitenHelpPrint
Switch to English