SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 200800014
200800014
Coachingpsychologie en consultingpsychologie: Toegepaste sociale en organisatiepsychologie
Cursus informatie
Cursuscode200800014
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
 
Systematisch kunnen ontwikkelen en toepassen van succesrijke interventies met gebruikmaking van algemene gedragstheorieën, algemene veranderingstheorieën  en specifiekere veldkennis, met name gericht op individuen en groepen in een organisatiecontext.
Inhoudelijke kennis ontwikkelen met betrekking tot een aantal van de belangrijkste interventieparadigma's en interventietechnieken, zoals die worden gebruikt op het gebied van coaching en consulting. Oefenen met interventietechnieken op individueel, groeps- en organisatieniveau zoals coaching, consulting, training, nudging.

Relatie tussen de toetsen en leerdoelen
De gekozen toetsvormen - een combinatie van een tentamen en een groepsopdracht-  zorgt ervoor dat inhoudelijke kennis wordt getoetst en dat men in een groep systematisch leert werken aan de ontwikkeling van interventies, waarvan uiteindelijk een verslag wordt gemaakt. Daarmee wordt naast de individuele kennis ook de toepassing van kennis inclusief interventieparadigma’s en –technieken getoetst.
Inhoud
Hoe stimuleer je individuen, groepen/teams en organisaties om zich effectief te ontwikkelen in diverse – vaak veranderende –contexten? Welke psychologische theorieën kun je gebruiken om hun gedrag beter te begrijpen en welke evidence-based interventies kun je inzetten?
In deze cursus leer jij de basiskennis en de basisvaardigheden van 'theory- and evidence-based' psychologisch interveniëren: het domein van coachingpsychologie en consultingpsychologie. Deze kennis is cruciaal voor aankomend psychologen die in de praktijk willen gaan werken als psycholoog-coach, psycholoog-trainer of psycholoog-consultant  (“scientist-practitioner”). Het is een onderdeel van het bredere veld van Applied Psychology (toegepaste psychologie): het zinvol benutten van de wetenschap voor praktijksituaties. Kern van dit blok is dat je een systematische manier aanleert om wetenschappelijke en ervaringskennis te ontsluiten en te benutten voor interventies.
Veel psychologische interventies zijn ingebed in een bepaald paradigma, zoals het positief psychologische paradigma of het cognitief-gedragsmatige paradigma. Deze paradigma's en daarop gebaseerde interventies zullen de revue passeren en daarbij ook de shift in denken die heeft plaats gevonden in psychologisch interveniëren: van denken vanuit deficiëntie (klassieke 'klinische' paradigma's) naar denken vanuit kracht (positieve psychologie).
In het practicumgedeelte ga  je enerzijds aan de slag met concrete interventiemethoden (zoals coaching, training, consulting) en anderzijds werk je in een team met een zelfgekozen thema om een kansrijke interventie te ontwikkelen voor een specifieke probleemsituatie. Daarbij ontwikkel  je een  systematische, eclectische en pragmatische methode van gedragsbeïnvloeding waarbij wetenschap het vertrekpunt is om een interventie vorm te geven.
SluitenHelpPrint
Switch to English