SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 200500985
200500985
Training vragenlijstconstructie
Cursus informatie
Cursuscode200500985
Studiepunten (EC)3,75
Cursusdoelen

Deze training (code 200500985) staat enkel open voor studenten van het studiepad Kinder- en Jeugdstudies.

Leerdoel

  • Kennis opdoen over en vaardigheid krijgen in het construeren van een gestructureerde, schriftelijke vragenlijst;
  • Het ontwikkelen van een kritische blik aangaande onderzoeksmethodiek- en resultaten.
  • Het opdoen van onderzoekservaring door het doorlopen van de volledige empirische cyclus.
  • Het kunnen beoordelen van een instrument op psychometrische kwaliteiten.

Relatie tussen de toetsen en leerdoelen

De toetsvorm, het onderzoeksverslag, is een documentatie van het volledige onderzoek. In het onderzoek wordt een vragenlijst geconstrueerd en beoordeeld op psychometrische kwaliteiten door middel van statistische analyses. De uitkomsten zullen kritisch worden bekeken, waarna een kwaliteitsbeschouwing van het onderzoek gegeven zal worden

Inhoud

Inhoud
Deze vaardigheidstraining biedt een intensieve training in het ontwikkelen, afnemen en beoordelen van gestructureerde vragenlijsten. Het gaat in deze cursus om:

  • Het uitwerken van een te meten variabele, daarbij werkend van (psychologisch) begrip > dimensies > indicatoren > vragen
  • Het opstellen van een gestructureerde schriftelijke vragenlijst
  • Het pre-testen via mondelinge face-to-face interview
  • Schriftelijke afname van de vragenlijst bij een groep respondenten
  • Analyse en interpretatie van de uitkomsten
  • Het rapporteren van de uitkomsten in de vorm van een onderzoeksverslag

Aspecten van academische vorming
Vragenlijstconstructie

  • Intellectuele vaardigheden
  • Bestuderen en analyseren van informatie
  • Gestructureerd beoordelen van activiteiten en prestaties (van anderen en van zichzelf)
  • Communicatieve vaardigheden
  • Gespreksvaardigheden - bv onderhandelen, interviewen, gesprekken met personeel
  • Sociaal-contactuele vaardigheden
  • Organisatorische vaardigheden
  • Samenwerken met anderen, werken in teamverband
  • Voorbereiden / opzetten van onderzoek
  • Materiaal / data verzamelen / produceren
  • Rapporteren over onderzoek - schriftelijk
  • Hanteren van wetenschappelijk instrumentarium - vakspecifiek
SluitenHelpPrint
Switch to English