SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 200500134
200500134
Grondslagen van de psychologische diagnostiek en testtheorie
Cursus informatie
Cursuscode200500134
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Deze cursus is bedoeld als een gedegen kennismaking met de grondslagen van de psychologische diagnostiek en de testtheorie.
Een student dient na de voltooiing van deze cursus:
  • Te weten wat psychologische diagnostiekinhoudt en in staat te zijn diagnostische werkwijzen te beschrijven
  • Inzicht te hebben in het belang van de toepassing van psychologische diagnostiek in relatie tot specifieke doeleinden
  • Te weten wat de basisbegrippen, mogelijkheden en beperkingen zijn van de Klassieke en Moderne Testtheorie zoals die aan bod komen bij hun toepassingen binnen de diagnostiek
  • Inzicht te tonen in het verband tussen psychologische theorieën en constructen, testtheorie, instrumenten en het diagnostisch proces
  • Valkuilen en problemen van bias te kunnen benoemen en herkennen in het diagnosticeren en oordelen over personen, hun ontwikkeling en hun omgeving
  • Kennis te hebben van prototypische vraagstellingen op het gebied van de diagnostiek in de deelgebieden van de psychologie

Relatie tussen de toetsen en leerdoelen In de werkgroeppractica wordt de diagnostische werkwijze geoefend en getoetst en komen valkuilen en vertekeningen die daarin een rol kunnen spelen aan bod. Daarnaast kunnen de practica alleen voldoende worden gemaakt als er een verband wordt gelegd tussen de componenten die de basis vormen voor wetenschappelijke diagnostiek, zoals tussen psychologische theorieën, testtheoretische kennis, meetinstrumenten en de diagnostische cyclus. De opdracht is gericht op het kunnen beoordelen van de mogelijkheden en beperkingen van de testtheorie zoals die een rol spelen in de meetinstrumenten die de diagnostiek ter beschikking staan. In de twee deeltoetsen behorende bij het schriftelijk tentamen worden alle leerdoelen getoetst, zowel op het niveau van verworven kennis en inzichten, als op het niveau van de toepassing van deze kennis.
 
Inhoud
In de cursus komen verschillende onderdelen van psychologische diagnostiek en haar toepassingen aan bod. Vraagstellingen in de verschillende deelgebieden van de psychologie, zoals de diagnostiek van de intelligentie en persoonlijkheid, het diagnostisch proces en de bepaling van de kwaliteit van de diagnostiek, worden behandeld. In de cursus wordt ook met een kritische en analytische blik gekeken naar valkuilen in de diagnostiek, zoals bias. Omdat de selectie, het gebruik, de verwerking en interpretatie van tests en testmateriaal belangrijke onderdelen van de psychologische diagnostiek zijn, komen de criteria voor de beoordeling van deze onderdelen uitgebreid aan de orde. Zo wordt er aandacht besteed aan de betrouwbaarheid en validiteit van tests en testmaterialen. Ook enkele statistische technieken die bij de ontwikkeling en beoordeling van psychologische meetinstrumenten gebruikt worden, zoals itemanalyse, factoranalyse en multipele regressieanalyse, komen aan bod. De testtheorie wordt besproken vanuit de uitgangspunten van de klassieke testtheorie, maar daarnaast is er ook aandacht voor signaaldetectie en wordt een introductie op item-responstheorie gegeven.  


Aspecten van academische vorming
Opdrachten en werkgroeppractica
Basisvaardigheden
•         Duidelijk schriftelijk communiceren in het Nederlands
Communicatieve vaardigheden
•         Het schrijven van een helder betoog
Organisatorische vaardigheden
•         Samenwerken met anderen, werken in teamverband
Reflectieve vaardigheden
•         Zich bewust zijn van de eigen verantwoordelijkheden als psycholoog en die van anderen
•         Plaatsen van informatie in een bredere wetenschappelijke context
Professionele vaardigheden
•         Toepassing van de verworven theorie op een voorbeeld uit de praktijk van de psychologische diagnostiek en testtheorieVaardigheden in academisch denken
•         Synthetiseren en structureren van informatie 
SPSS Practicumopdracht
•         Gebruik van het data-analyse pakket SPSS
Schriftelijk tentamen
•         Bestuderen en analyseren van informatie
•         Synthetiseren en structureren van informatie
SluitenHelpPrint
Switch to English