SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 200500044
200500044
Ontwikkelen van assessment- en evaluatie-instrumenten voor onderwijssituaties
Cursus informatie
Cursuscode200500044
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
1. Kennis en inzicht in:
  1. De student kan de verschillende functies, vormen, toepassingen m.b.t. de methodologische kennis op het terrein van assessment en evaluatie benoemen
  1. De student kan de verschillende de functies, vormen, toepassingen m.b.t. de wetenschappelijke kennis op het terrein van assessment en evaluatie benoemen.
2. Toepassing van kennis en inzicht
  1. De student kan context specifieke instrumenten op het terrein van assessment en evaluatie ontwerpen en de kwaliteit hiervan evalueren.
3. Oordeelsvorming
  1.  De student kan statistische en inhoudelijke suggesties voor a) het verbeteren van instrumenten) b) gevolgde procedures en c) voor vervolgonderzoek op het terrein van assessment en evaluatie geven.
4. Communicatievaardigheden
  1. De student kan zijn/haar kennis en inzicht en oordelen op het terrein van assessment en evaluatie zowel mondeling als schriftelijk communiceren naar verschillende stakeholders.
Inhoud
In deze cursus staat het ontwikkelen van instrumenten (bv. toetsen, vragenlijsten en observatie-instrumenten) voor assessment (kennis- of vaardigheden van personen) en evaluatie (effecten beleidsmaatregelen, kwaliteit onderwijs) van onderwijssituaties centraal. In de hoorcolleges gaan we in op het belang en het doel van assessment- en evaluatie-instrumenten, de kwaliteitseisen (bv. validiteit, betrouwbaarheid, gebruikersgemak) die aan de instrumenten gesteld worden en hoe je de kwaliteit (bv. literatuur, factoranalyse, betrouwbaarheidsanalyse) van het instrument dient te verantwoorden. In de werkcolleges en practica word je ondersteund in het ontwikkelen van een eigen instrument, het afnemen hiervan en het verantwoorden of het instrument voldoet aan de kwaliteitseisen.
 
SluitenHelpPrint
Switch to English