SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 200500044
200500044
Ontwikkelen van assessment- en evaluatie-instrumenten voor onderwijssituaties
Cursus informatie
Cursuscode200500044
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Inhoud
De afgelopen jaren is in de media veel aandacht besteed aan de rekentoets in voortgezet- en hoger onderwijs, anti-pest programma’s en de kwaliteit van het onderwijs van opleidingen en instellingen. Zelf heb je vast ook een mening over de kwaliteit van toetsen, opdrachten, didactische aanpakken en het onderwijs; de ene keer positief en de andere keer negatief. Heb je jezelf hierbij ook afgevraagd waarom je de kwaliteit van de toets, de vragenlijst, de didactische aanpak of het onderwijs goed of slecht vond? Was de toets goed omdat de vragen evenredig verdeeld waren over de collegestof? Was de toets niet goed omdat er te veel of te moeilijke vragen gesteld werden? In deze cursus staat het ontwikkelen van instrumenten (bv. toetsen, vragenlijsten en observatie-instrumenten) voor de assessment (kennis- of vaardigheden van personen) en de evaluatie (effecten beleidsmaatregelen, kwaliteit onderwijs) van onderwijssituaties centraal. In de hoorcolleges en practica gaan we in op het belang en het doel van assessment- en evaluatie instrumenten, de kwaliteitseisen (bv. validiteit, betrouwbaarheid, gebruikersgemak) die aan de instrumenten gesteld worden en hoe je kwaliteit (bv. literatuur, eindtermen, factoranalyse, betrouwbaarheidsanalyse) van het instrument dient te verantwoorden. In de werkcolleges wordt je ondersteund in het ontwikkelen van een eigen instrument, het afnemen hiervan bij een zelf gekozen doelgroep en het verantwoorden of het instrument voldoet aan de kwaliteitseisen.

Voor studenten van het HBO-instroomprogramma zijn de geformuleerde ingangseisen van toepassing.
Voor WO-studenten is veronderstelde voorkennis geformuleerd.
SluitenHelpPrint
Switch to English