SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 200400061
200400061
Leerproblemen, dyslexie en dyscalculie
Cursus informatie
Cursuscode200400061
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Kennis van en inzicht in theorieën en modellen van leerstoornissen, het ontstaan van leerstoornissen, de gevolgen voor kind en omgeving en kennis van en inzicht in leren, geheugen, motivatie, zelfregulering en taal- en denkontwikkeling.

Relatie tussen de toetsen en leerdoelen
Er zijn twee essaytoetsen die de kennis en inzicht betreffende dyscalculie en dyslexie van de individuele student in kaart brengen. Daarnaast zijn er voor groepjes van vier studenten twee groepsopdrachten: een onderwerp inhoudelijke verdieping van een reken-, spelling- of leesmethode of van een reken-, spelling- of leestest, en een casusbeschrijving van een taakdiagnostisch onderzoek bij een kind of adolescent. Deze beide opdrachten worden in duo’s mondeling gepresenteerd met behulp van een PowerPoint- of Prezi-presentatie tijdens een responsiecollege. De beoordeling heeft betrekking op zowel de inhoud als de presentatietechniek. Hierop wordt door docent proces- en medestudenten productfeedback gegeven.
Inhoud
Leerproblemen, dyslexie en dyscalculie is een theoretisch-empirische en praktisch-klinische cursus. In deze cursus komen de algemene leerproblemen en leerstoornissen aan de orde. Het gaat om een analyse en beschrijving van het gewone leerproces, het 'gestoorde' leerproces en het instructieproces vanuit diverse theoretische visies zoals de ontwikkelingspsychologie, handelingsleerpsychologie, cognitieve leerpsychologie en neuropsychologie. Verder wordt ingegaan op de domeinspecifieke kennis en kunde van het lezen, spellen, schrijven en rekenen, inclusief de begrippen metacognitie, zelfbeleving en motivatie, naast onderwijskundige theorieën over bijvoorbeeld differentiatie. Ook wordt ingegaan op de rol van de leraar en andere deskundigen in het onderwijs met name met betrekking tot hulp aan kinderen die onvoldoende profiteren van het reguliere onderwijsaanbod. In deze cursus staan in het bijzonder de specifieke leerproblemen en leerstoornissen centraal. Het gaat om analyse en beschrijving van het gestoorde leerproces in de (sociaal-culturele) context van de school en om de invulling van de remedial teaching. Er wordt in het bijzonder aandacht besteed aan de (taak gerelateerde) procesdiagnostiek en de verklarende diagnostiek. Ook wordt ingegaan op hoe de behandeling van dyslexie en dyscalculie een invulling kan krijgen, daar waar leerlingen met onvoldoende resultaat kennis opdoen op basis van een reguliere methode en de gangbare instructie.
SluitenHelpPrint
Switch to English