SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 200300179
200300179
Inleiding in de Onderwijskunde
Cursus informatie
Cursuscode200300179
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Aan het eind van deze cursus ben je in staat tot het:
  • benoemen van verschillende (f)actoren die betrokken zijn in het onderwijsleerproces;
  • beschrijven van kenmerken van onderwijs- en opleidingsorganisaties;
  • benoemen van de verschillende werkvelden waarin een onderwijskundige zich beweegt;
  • vinden van relevante literatuur;
  • kritisch analyseren van wetenschappelijke en populaire teksten.
Inhoud

In deze cursus wordt een inleiding gegeven in de onderwijskunde als een wetenschappelijke professie. Hierbij besteden we aandacht aan de verschillende activiteiten die een onderwijskundige verricht, zoals het doen van onderwijskundig onderzoek, het ontwerpen van educatief materiaal en het uitbrengen van onderwijskundig advies aan organisaties.

Daarbij zullen we inhoudelijk aandacht besteden aan het onderwijsleerproces en de daarbij behorende (f)actoren en kenmerken van onderwijs- en opleidingsorganisaties.

Deze cursus is primair bedoeld voor studenten van de bacheloropleiding Onderwijskunde en studenten die kennis willen maken met de onderwijskunde. In de cursus wordt in de verschillende bijeenkomsten de `breedte' van het onderwijskundig werkveld belicht. Op de verschillende inhoudelijke domeinen die aan de orde komen in deze cursus zal dieper worden ingegaan tijdens de verschillende cursussen binnen de bacheloropleiding Onderwijskunde.

In deze cursus worden de volgende academische vaardigheden beoordeeld:

  • informatie zoeken en selecteren;
  • kritisch analyseren;
  • synthetiseren;
  • schrijven.

In deze cursus komen de volgende professionele vaardigheden aan bod:

  • ontwikkeling en ontwerpen van leermateriaal;
  • assessment en evaluatie;
  • advisering, consultancy.
SluitenHelpPrint
Switch to English