SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 200300172
200300172
Opvoeding en ontwikkeling 2
Cursus informatie
Cursuscode200300172
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Het hoofddoel is kennis van (interacties tussen) opvoedings- en ontwikkelingsprocessen. Daarnaast moeten studenten verschillende modellen en visies kunnen toepassen op opvoedings- en ontwikkelingsprocessen. Naast inhoudelijke kennis en toepassing daarvan worden academische vaardigheden nagestreefd: studenten moeten kunnen analyseren, samenvatten, wetenschappelijke literatuur vinden en beoordelen, schriftelijk rapporteren en kritisch vergelijken.

Relatie tussen de toetsen en leerdoelen
De inhoudelijke kennis van (interacties tussen) opvoedings- en ontwikkelingsprocessen en de toepassing van verschillende modellen en visies op opvoedings- en ontwikkelingsprocessen, worden getoetst met een meerkeuze-tentamen, gebaseerd op de stof behorende bij de hoorcolleges. De academische vaardigheden (analyseren, samenvatten, wetenschappelijke literatuur vinden en beoordelen, schriftelijk rapporteren en kritisch vergelijken), die in de werkgroepen aan bod komen, worden getoetst met een aantal deelopdrachten die uitmonden in het schrijven van een individueel paper.
Inhoud
De klemtoon in deze cursus valt op het opvoedingshandelen dat zowel in de breedte als in de diepte bestudeerd wordt. Er wordt uitgebreid ingegaan op determinanten van het opvoedingshandelen. De complexiteit van de ontwikkeling van kinderen en adolescenten is een terugkerend thema. Uitgangspunt is het transactionele ontwikkelingsperspectief. Dit perspectief geeft aan dat ontwikkeling een proces is waarbij kind of adolescent en omgeving elkaar voortdurend beïnvloeden en waarbij op verschillende leeftijden verschillende relaties belangrijk zijn. Verder wordt vanuit verschillende theoretische en empirische benaderingen aangetoond dat ontwikkeling het resultaat is van complexe interacties tussen opvoeding en kindkenmerken. In deze cursus wordt het effect van opvoeding op verschillende leeftijden bestudeerd, komt maladaptief gedrag aan bod en wordt het effect van opvoeden vergeleken met het effect van kindfactoren, leeftijdsgenoten of de bredere context waarin kinderen en adolescenten opgroeien.
SluitenHelpPrint
Switch to English