SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 200300142
200300142
Ontwerpen van Leersituaties: analyse, constructie & evaluatie
Cursus informatie
Cursuscode200300142
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
- kennis heeft van huidige theorieën en methoden voor ontwerpen van leersituaties; - vaardigheid beheerst in toepassen van diverse voorbereidende analysemethoden; - vaardigheid beheerst in construeren van leermateriaal op wetenschappelijk verantwoorde wijze; - vaardigheid beheerst in opstellen van evaluatiecriteria en instrumenten; - inzicht heeft in de factoren voor de implementatie van leermiddelen in de school- of bedrijfsorganisatie.
Inhoud

Deze cursus is opgezet in de vorm van projectonderwijs. Tijdens de cursus doe je ervaring op met het ontwerpen van leersituaties en leermateriaal door een ontwerpmodel kritisch toe te passen binnen een authentieke situatie. Voor een externe opdrachtgever wordt een leersituatie ontworpen. Daarbij wordt overzicht over huidige ontwerptheorieën geboden. Daarbij komen de verschillende fasen van een ontwerpmethode aan bod. De drie fasen die onderscheiden worden zijn:

 analyse, constructie en evaluatie. In de analysefase wordt aandacht besteed aan de definitie  van het ontwerpprobleem. In dit kader komen de behoefte, doelgroep, context en analyse van de taak/het curriculum aan bod. De analyses vormen de basis voor de constructie van de leersituatie Bij het ontwerpen wordt gebruik gemaakt van inzichten op het gebied van instructietheorie en de onderwijsleerpsychologie. Tijdens de evaluatiefase wordt nagegaan of de leermaterialen en leerprocessen die ontworpen zijn ook in voldoende mate leiden tot het bereiken van de gestelde leerdoelen, eindtermen of werkgedrag. Ook wordt stilgestaan bij factoren die van belang zijn bij het implementeren van een ontwerp.

De kennis opgedaan rondom de analyse-,constructie-, en evaluatiefasen wordt toegepast tijdens een overkoepelend ontwerpproject, waarbinnen de nodige vaardigheden worden geoefend. Het ontwerpproject kan in verschillende contexten worden uitgevoerd,  variërend van een bedrijfsmatige opleidingscontext tot een opdracht binnen het reguliere onderwijs.

In deze cursus komen de volgende academische vaardigheden aan bod:

  • synthetiseren;
  • discussiëren en argumenteren;
  • samenwerken.
SluitenHelpPrint
Switch to English