SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 200300135
200300135
Biopsychosociale perspectieven op psychopathologie
Cursus informatie
Cursuscode200300135
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
  • Een globaal overzicht kunnen geven van de belangrijkste biologische, psychologische en sociale benaderingen met betrekking tot de psychopathologie.
  • Een overzicht kunnen geven van de mogelijke oorzaken en behandelingen van de verschillende soorten psychopathologie.
  • Het kunnen herkennen van een psychisch ziektebeeld.
  • Het kunnen toepassen van de theoretische kennis op een praktijkcasus.
Relatie tussen de toetsen en leerdoelen

De bovenstaande vier leerdoelen worden respectievelijk op onderstaande wijze getoetst.
  • Met behulp van de MC vragen wordt de kennis getoetst wat betreft de biologische, psychologische en sociale benaderingen met betrekking tot de psychopathologie. Van studenten wordt verwacht dat ze hierbij tevens inzicht hebben in historische veranderingen en in methodologie (binnen de psychopathologie).
  • Zowel in de MC vragen als in de open vragen opdracht wordt kennis getoetst over oorzaken en behandelingen van de verschillende soorten psychopathologie.
  • Tijdens de cursus wordt een casus besproken. Vervolgens geven studenten in de openvragen opdracht aan van welk psychisch ziektebeeld sprake is. Daarnaast bestaat een aantal MC vragen uit een korte casus. Studenten moeten vervolgens een keuze uit vier mogelijkheden maken en aangeven van welke stoornis mogelijk sprake is.
  • Zowel in de openvragen opdracht als in het MC tentamen wordt getoetst of men de theorie kan toepassen op de praktijk. 
Inhoud
Algemeen uitgangspunt van de cursus is een integratief diathese-stress model, waarin psychopathologische verschijnselen worden opgevat als het product van biologische, psychologische en sociale factoren. Een aantal veel voorkomende vormen van psychopathologie, zoals de psychotische, angst-, stemmings- en persoonlijkheidsstoornissen, wordt belicht. Er is daarbij aandacht voor onderzoek naar het voorkomen, het ontstaan en de instandhouding van deze stoornissen vanuit het biologische, sociale en psychologische perspectief. In verschillende colleges zal een ervaringsdeskundige komen vertellen wat de impact is van een psychische stoornis op het leven.

In de cursus wordt in een tweetal colleges ook ingegaan op psychische problematiek op de werkvloer, zoals burnout, en werkverslaving. Deze twee colleges worden verzorgd door een docent van de afdeling Sociale, Gezondheids- en Organisatiepsychologie (SGOP).
Aspecten van academische vorming
Basisvaardigheden
  • Duidelijk schriftelijk communiceren in het Nederlands
Communicatieve vaardigheden
  • Het schrijven van een goed beargumenteerde opdracht bij een praktijkcasus
Vaardigheden in academisch denken:
  • Bestuderen en analyseren van informatie
  • Synthetiseren en structureren van informatie
  • Plaatsen van de leerstof in intercultureel perspectief
  • Reflecteren op de leerstof in ethisch perspectief
Beroepsspecifieke vaardigheden
  • Het uitvoeren van de opdracht bij een praktijkcasus
SluitenHelpPrint
Switch to English