SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 200300087
200300087
Diagnostiek van opvoedings- en ontwikkelingsproblemen
Cursus informatie
Cursuscode200300087
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Verwerven van basale kennis over en inzicht in de onderkenning en diagnose stelling van opvoedings- en ontwikkelingsproblemen. Kunnen toepassen van wetenschappelijke theorieën en verklaringsmodellen met betrekking tot opvoeding en ontwikkeling bij de onderkenning en verklaring van problemen. Op een wetenschappelijk verantwoorde wijze kunnen uitvoeren van alle fasen van het diagnostisch proces (klacht-, probleem-, verklarings- en indicatieanalyse). Kunnen herkennen en duiden van ethische aspecten in de onderkenning en diagnose stelling van opvoedings- en ontwikkelingsproblemen.
 
Relatie tussen de toetsen en leerdoelen
De toetsen bestaan ten eerste uit een opdracht gericht op een casus, die in tweetallen gemaakt wordt. Voor deze opdracht krijgen de studenten optimaal de gelegenheid hun kennis in te zetten en ook nog zelf aan te vullen indien nodig, door aanvullend literatuur te zoeken en te verwerken. De opdrachten die in de werkgroepen gemaakt worden sluiten hier ook bij aan. Daarnaast wordt een individueel tentamen afgenomen dat bestaat uit een deel multiple choice vragen en een deel open vragen. Met de MC vragen wordt de parate kennis nagegaan. Met de open vragen wordt naast de parate kennis ook een beroep gedaan op het vermogen van de studenten om correct te redeneren en analyseren en zo te laten zien dat zij het hypothese toetsend model dat ten grondslag ligt aan de diagnostische cyclus, doorgronden.
 

Inhoud
In deze cursus staat het diagnostisch onderzoek centraal, zoals dat door (ortho-)pedagogen in de praktijk uitgevoerd wordt, onder meer wanneer zich opvoedings- en ontwikkelingsproblemen voordoen. Het accent ligt op de diagnostische cyclus als methode om op een professionele wijze antwoord op hulpvragen te geven. In de colleges wordt ingegaan op de wijze, waarop informatie verworven wordt, en op de pedagogische en psychologische theorieën, waarvan de onderzoeker gebruik kan maken. Binnen de werkgroepen komen aan de hand van casuïstiek de verschillende onderdelen van de diagnostische cyclus aan de orde. Door middel van opdrachten doorlopen de studenten de gehele diagnostische cyclus.

SluitenHelpPrint
Switch to English