SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 200300085
200300085
Behandeling en interventie gericht op psychosociale problemen, leerproblemen en ontwikkelingsproblemen
Cursus informatie
Cursuscode200300085
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
  • het verwerven van basale kennis over en inzicht in een verscheidenheid aan behandel- en interventievormen voor opvoedings- en ontwikkelingsproblemen;
  • het kunnen integreren van wetenschappelijke theorieën en modellen met betrekking tot opvoeding en ontwikkeling bij het indiceren van behandeling en interventies voor specifieke problemen in de opvoeding en/of ontwikkeling van jeugdigen en hun ouders;
  • het kritisch kunnen evalueren van wetenschappelijke studies naar de effectiviteit van behandeling en interventies (RCT’s en meta-analyses);
  • het kunnen herkennen en duiden van ethische aspecten in de behandeling en interventies van opvoedings- en ontwikkelingsproblemen.

Relatie tussen de toetsen en leerdoelen
Met het schriftelijk tentamen wordt kennis getoetst, afkomstig van hoorcolleges en literatuur. Ook dienen studenten in het schriftelijk tentamen blijk te geven van het kunnen integreren van wetenschappelijke theorieën en modellen rondom behandeling en interventies. Hiertoe wordt volgens de taxonomie van vragen gebruik gemaakt van kennis-, begrips-, toepas-, en denkvragen. In de schriftelijke groepsopdracht wordt een beroep gedaan op het kunnen toepassen van opgedane kennis rondom behandeling en interventies. Hierbij speelt het kritisch kunnen evalueren van wetenschappelijke studies naar de effectiviteit van interventies een rol. Bij dit alles dienen studenten ethische aspecten in ogenschouw te nemen.
Inhoud
Orthopedagogiek is een handelingsgerichte wetenschap en vraagt van de orthopedagoog om op basis van wetenschappelijke inzichten behandelplannen te ontwikkelen die aansluiten bij hulpvragen van opvoeders en jeugdigen. In deze cursus wordt verder gegaan, daar waar de diagnostiek is opgehouden. Er wordt gestart vanuit de indicatieanalyse om vervolgens door middel van het toepassen van de therapeutische cyclus op een professioneel verantwoorde wijze een gedragstherapeutisch proces te doorlopen, waarbij de student zelf het onderwerp is. In de hoorcollegereeks en in de literatuur zal aandacht worden besteed aan theoretische grondslagen van behandeling en interventies, de werkzame bestanddelen van behandelingen, wetenschappelijk onderzoek naar effectiviteit. Verder zal met name worden ingezoomd op de evidence-based theoretische stroming van cognitief-gedragstherapeutische principes.  
Binnen de werkcolleges wordt de therapeutische cyclus aan de hand van een gedragstherapeutisch proces doorlopen, waarbij gebruik wordt gemaakt van (eigen) casuïstiek. Dit onderdeel wordt verder uitgewerkt in een groepsopdracht. Studenten leren hierbij het principe van evidence-based werken. Ook zullen studenten oefenen met het voorbereiden en uitvoeren van een groepstraining. Deze cursus past onder andere binnen de leerlijn klinische vaardigheden.
 
SluitenHelpPrint
Switch to English