SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 200300082
200300082
Geheugen en taal
Cursus informatie
Cursuscode200300082
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na het voltooien van deze cursus heeft de student inzicht gekregen in de theorieën en onderzoeksresultaten op het terrein van geheugen(stoornissen) en taal(verwerving) en kan hij/zij hier actief over nadenken.

Relatie tussen de toetsen en leerdoelen
De toetsen omvatten essayvragen over de stof. Dit vereist actief omgaan met het geleerde, combineren van kennisdelen, redeneren en afleiden. In werkcolleges worden onder andere debatvaardigheden geoefend. Tezamen is dit een ideale manier om inzicht en actieve beheersing van de stof te verwerven en te toetsen.
Inhoud
Geheugen en taal zijn cruciaal voor het alledaagse functioneren, aangezien deze functies ons in staat stellen informatie op te slaan en terug te halen, en te communiceren met anderen. In deze cursus komen deze twee onderwerpen achtereenvolgens aan bod. In het eerste deel wordt ingegaan op theorieën en onderzoeksresultaten met betrekking tot het menselijk geheugen. Er kunnen binnen het geheugen verschillende aspecten onderscheiden worden, zoals de codering, opslag en het terughalen van informatie. Tevens kan het geheugen opgesplitst worden in een aantal (deels) onafhankelijke deelsystemen met eigen karakteristieken, zoals bijvoorbeeld het episodisch en semantisch geheugen. Een aantal actuele thema's zal aan bod komen, zoals de neurologische grondslagen van geheugen en de daarbij behorende stoornissen, het autobiografisch geheugen, het werkgeheugen en het onderscheid tussen impliciete en expliciete geheugenmaten.
In het tweede deel van de cursus worden de cognitieve processen behandeld die ten grondslag liggen aan het begrijpen en het produceren van taaluitingen, en de verwerving van die vaardigheden. We hebben het over de architectuur van het taalvermogen en bespreken in dat kader onder meer ook de structuur van taal en stoornissen in de taalfuncties, zoals afasie en dyslexie. Op verschillende punten zullen relaties tussen taal- en geheugenfuncties belicht worden, bijvoorbeeld de rol van het korte-termijngeheugen bij taalverwerking en de klassieke tweedeling impliciet-expliciet geheugen bij taalverwerking en -stoornissen.
 
Aspecten van academische vorming
Debatten en schriftelijk tentamen (2 deeltoetsen)


Communicatieve vaardigheden
  • Presenteren - een referaat/pleidooi voorbereiden, uitvoeren en evalueren
Vaardigheden in academisch denken
  • Bestuderen en analyseren van informatie
Reflectieve vaardigheden
  • Het plaatsen van de stof in een wetenschappelijke context
SluitenHelpPrint
Switch to English