SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 200300081
200300081
Psychofarmacologie
Cursus informatie
Cursuscode200300081
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen

Inhoud
Leerdoel
Na het voltooien van deze cursus heeft de student:
  • kennis verworven over de belangrijkste klassen van psychofarmaca en hun klinische toepassingen.
  • inzicht verworven in algemeen farmacologische principes en kan de student deze kennis toepassen op het gebied van de psychofarmaca.
  • geleerd eigenschappen van (psycho)farmaca op te zoeken en te interpreteren.
  • geleerd aan de bestudeerde stof een voor de psychofarmacologie relevante vraag te ontlenen, en de literatuur te verzamelen, te verwerken en te beoordelen om tot een geïntegreerde beantwoording van deze vraag te komen.

Relatie tussen de toetsen en leerdoelen

Het eindtentamen bestaat uit meerkeuzevragen waarin de kennis over farmacologische principes, werkingsmechanismen van psychofarmaca en hun klinische toepassingen wordt getoetst. De opdrachten die voor de werkgroepen worden uitgewerkt bestaan uit het doen van een beperkte opzoekopdracht die de student kennis laat maken met databases waarin informatie over (psycho-actieve) medicijnen opgezocht kan worden, en het uitwerken en presenteren van een literatuuronderzoek over een zelfgekozen vraag.

 

Inhoud
Door ontwikkelingen in de neurowetenschappen staat de biologische benadering van gedrag en psychiatrische stoornissen weer volop in de belangstelling. De afgelopen 25 jaar is er een aantal geheel nieuwe klassen van psychofarmaca ontwikkeld voor de behandeling van o.a. depressie, angststoornissen en schizofrenie. Verder worden er, ook in krantenbijlagen, vrijwel wekelijks uitkomsten gemeld van recent onderzoek op het gebied van psychopathologie en psychofarmaca. De ontwikkelingen op het gebied van de neurowetenschappen en het verder in kaart brengen van de functies van de eiwitten op het menselijk genoom houden de belofte in zich dat het wetenschappelijke onderzoek naar de ontwikkeling van nieuwe medicijnen in de toekomst steeds sneller en innovatiever kan plaatsvinden. Deze cursus behandelt de belangrijkste klassen van psychoactieve stoffen (sedatief-hypnotische stoffen, anxiolytica, stimulantia, anti-depressiva, antipsychotica en analgetica). Ook is er aandacht voor recreatief gebruik van drugs en de daarmee gepaard gaande gewenning en eventuele afhankelijkheid. Aan bod komen de farmacologische eigenschappen van de besproken stoffen, hun werkingsmechanismen en/of klinische toepassingen. Bij die laatste valt te denken aan angststoornissen, stemmingsstoornissen, schizofrenie en pijnbestrijding. Daarmee is de cursus interessant voor iedereen die bovengenoemde ontwikkelingen wil kunnen volgen, belangstelling heeft voor hersenen en gedrag of die in de (G)GZ te maken krijgt met interdisciplinaire behandeling van psychologische, psychiatrische of somatische (pijnbestrijding) problemen.

Aspecten van academische vorming
Opdracht en tentamen

Communicatieve vaardigheden

  • Het schrijven van een op wetenschappelijke argumenten gebaseerde paper
  • Presenteren - een referaat/pleidooi voorbereiden, uitvoeren en evalueren

Vaardigheden in academisch denken

  • Bestuderen en analyseren van informatie
  • Synthetiseren en structureren van informatie

Beroepsspecifieke vaardigheden

  • Hanteren van vakspecifiek wetenschappelijk instrumentarium

Reflectieve vaardigheden

  • Het plaatsen van de stof in een wetenschappelijke context
SluitenHelpPrint
Switch to English