SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 200300074
200300074
Cognitieve neurowetenschappen
Cursus informatie
Cursuscode200300074
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na het voltooien van deze cursus:
  • heeft de student fundamentele kennis verworven over de klassieke principes en de recente ontwikkelingen in de cognitieve neurowetenschappen
  • is de student in staat vooraanstaande recente cognitief-neurowetenschappelijke literatuur te beoordelen en dit te verwoorden
Relatie tussen de toetsen en leerdoelen
De tentamens bestaan uit open vragen. Bij de beantwoording van de vragen wordt van studenten verwacht dat zij zich de in de cognitieve neurowetenschappen gehanteerde denktrant, die gebruik maakt van verschillende soorten evidentie ontleend aan het multidisciplinaire karakter van het veld, eigen hebben gemaakt. Daarnaast wordt bij het beantwoorden van tentamenvragen van studenten verwacht dat zij hun antwoorden kritisch onderbouwen aan de hand van empirische evidentie. Voor de opdrachten in het werkcollegemoet hierbij nog recente literatuur aangehaald worden.
Inhoud
Deze cursus behandelt de manier waarop mentale processen gerealiseerd worden door het (menselijke) brein. Met name wordt ingegaan op functies als aandacht, geheugen, 'executieve functies', emotie, aansturing van motoriek, en hun onderlinge relaties. Speciale aandacht is er voor netwerken van neuronen of hersengebieden waarin de geïntegreerde functies geïmplementeerd zijn, en voor de methoden om deze te onderzoeken. De cursus begint dan ook met een gedetailleerde behandeling van cognitief-neurowetenschappelijke technieken zoals functionele magnetische resonantie imaging (fMRI) en event-related potentials (ERP).
Aspecten van academische vorming
Twee deeltoetsen, opdrachten
Communicatieve vaardigheden
  • Presenteren - een referaat/pleidooi voorbereiden, uitvoeren en evalueren
Vaardigheden in academisch denken
  • Bestuderen en analyseren van informatie
  • Kritisch bestuderen en analyseren van theorieën, beweringen en bevindingen
  • Synthetiseren en structureren van informatie
  • Beargumenteren van een standpunt
Vaardigheden in wetenschappelijk onderzoek
  • Onderzoeksrapportages kunnen analyseren en kritisch beoordelen
Reflectieve vaardigheden
  • Het plaatsen van de stof in een wetenschapsfilosofische context
SluitenHelpPrint
Switch to English