SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 200300064
200300064
Psychodiagnostiek in de ontwikkelingspsychologische praktijk: kinderen en jeugdigen
Cursus informatie
Cursuscode200300064
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
In deze cursus maak je kennis met en oefen je het proces van diagnostische besluitvorming bij kinderen en jeugdigen. Je leert diagnostische onderzoeksmiddelen te kiezen en gebruiken die gangbaar zijn in de praktijk van ontwikkelingspsychologen. Verder doe je kennis op over de meest gangbare behandelingsmethoden bij kinderen en jeugdigen.

Na deze cursus kun je:
  1. uitleggen wat de functie is van diagnostiek voor de advisering en behandeling van kinderen en jeugdigen.
  2. de diagnostische cyclus (De Bruyn) beschrijven en de uitgangspunten van de handelingsgerichte diagnostiek (Pameijer) benoemen.
  3. een casus waarin sprake is van een problematisch ontwikkelingsverloop doorlopen volgens de stappen van de diagnostische cyclus en de principes van de handelingsgerichte diagnostiek.
  4. diagnostische hypotheses opstellen die gebaseerd zijn op jouw kennis over de gezonde ontwikkeling en ontwikkelingspsychopathologie. Je gebruikt hierbij een transactioneel referentiekader.
  5. de namen en meetpretentie noemen van de belangrijkste onderzoeksinstrumenten die door ontwikkelingspsychologen worden gebruikt.
  6. de kwaliteit van onderzoeksinstrumenten beoordelen aan de hand van psychometrische en inhoudelijke criteria.
  7. voor een aantal veelvoorkomende problemen en verklarende factoren passende onderzoeksinstrumenten kiezen en de resultaten op juiste wijze  interpreteren.
  8. beschrijven wat de meest gangbare behandelingsmethoden zijn bij kinderen en jeugdigen.
  9. bij een casus kiezen voor een geschikte behandeling/interventie op basis van de uitkomsten van het diagnostisch onderzoek.
  10. schriftelijk de keuzes die je hebt gemaakt voor een casus op heldere wijze verantwoorden aan beroepsgenoten en de resultaten van je onderzoek in begrijpelijke termen uitleggen aan ouders.
  11. de beroepscode van psychologen toepassen om veelvoorkomende beroepsethische vraagstukken uit de praktijk te evalueren.
Relatie tussen de toetsen en leerdoelen
Je kennis over diagnostische besluitvorming, diagnostische modellen, onderzoeksinstrumenten en behandelmethoden en de toepassing hiervan wordt getoetst door middel van een multiple choice toets (doel 1, 2, 5, 6, 7 en 8). Daarnaast wordt de toepassing van de gehanteerde besluitvormingsmodellen en keuze van instrumenten getoetst door het schrijven van een casusverslag. Hierin word je beoordeeld op het op juiste wijze doorlopen en verantwoorden van de verschillende stappen van de diagnostische cyclus, het formuleren van wetenschappelijk onderbouwde diagnostische hypotheses, de juiste toepassing en interpretatie van diagnostische instrumenten en de mate waarin je dit helder kan verantwoorden aan beroepsgenoten en uitleggen aan ouders (doel 3, 4, 5, 6, 7, 9 en 10). Verder is er een schriftelijke opdracht waarin de beroepscode wordt toegepast op een beroepsethisch vraagstuk (doel 11). Daarnaast maak je opdrachten en geef je presentaties. Deze dienen als input voor de bijeenkomsten en worden niet individueel beoordeeld.
Inhoud
In deze cursus ligt het accent op de wetenschappelijke en modelmatige inkadering van het psychodiagnostisch proces, zoals dat wordt toegepast bij het diagnostiseren van en in de hulpverlening aan kinderen en jeugdigen. Uitgangspunten hierbij vormen de diagnostische cyclus van De Bruyn e.a. (2003) en het model handelingsgerichte diagnostiek van Pameijer en Van Beukering (2015). Verder maken studenten kennis met de belangrijkste diagnostische instrumenten en de meest gangbare behandelingsmethoden bij kinderen en jeugdigen. Ook wordt er aandacht besteed aan ethische aspecten van het diagnostisch proces.
 
N.B.: Studenten van het studiepad 'Kinder- en Jeugdpsychologie' moeten de cursus 'Ontwikkelingspsychopathologie' gevolgd hebben bij de start van de cursus ‘Psychodiagnostiek in de ontwikkelingspsychologische praktijk: kinderen en jeugdigen’. Aanbevolen wordt om deze twee cursussen in hetzelfde collegejaar te volgen.
SluitenHelpPrint
Switch to English