Per onderwerp zijn er 3 bijeenkomsten, een hoorcollege, een werkcollege en een computerpracticum. Voorafgaande aan het werkcollege en het computer practicum maak je de verplichte SPSS “sample sessions", uitgebreide voorbeelden in SPSS waar stukjes (regressie-)analyse worden voorgedaan; studenten worden geacht deze sessies door te werken en vragen te beantwoorden. Ook de literatuur (boek van Agresti & Finlay) wordt aan de hand van opdrachten verwerkt. Tijdens de computer-practica werken studenten aan opdrachten waarin ze de geleerde stof op nieuwe onderzoeksproblemen toepassen. Voorafgaand aan de practica worden hoor/werkcolleges gehouden waarin de stof wordt besproken (hoorcollege) en feedback wordt gegeven op de sample-sessions (werkcollege).
Eindtermen
Deze cursus draagt bij aan het behalen van de volgende eindtermen van de Bachelor Sociologie:
Probleem/Theorie:
1e Hypothesen afleiden uit bestaande sociologische theorieën die een antwoord bieden op de geformuleerde vragen of nieuwe theorieën bedenken die een antwoord kunnen bieden.
1g Bepalen hoe sterk een voorgestelde oplossing/theorie in het licht van logische consistentie en/of empirische bevindingen.
Onderzoek:
2b Theorieën in passende onderzoeksopzet toetsen en adequate analysetechnieken kiezen en toepassen; conclusies trekken.
2c Oordelen over sterkte van het verrichte empirisch onderzoek.
Academische vaardigheden:
4a Beschikken over algemene professionele en academische vaardigheden met betrekking tot de Nederlandse en de Engelse taal
4c Kunnen in woord op het niveau van een beginnend academisch professional rapporteren zodanig dat een algemeen publiek het belang begrijpt van hetgeen wordt geschreven
4d Kunnen mondeling presenteren, discussiëren, helder formuleren en adequaat rapporteren;
4e Hebben het vermogen zelfstandig te werken en zelfstandig hun werk te plannen.
Ethiek:
5a Kennis hebben van de inhoud van de
gedragscode van de Nederlandse Sociologen Vereniging.
5b De inhoud van deze gedragscode kunnen toepassen in concrete onderzoekssituaties.
Arbeidsmarktoriëntatie:
1. Inzicht krijgen in de eigen talenten en interesses met betrekking tot de verdere loopbaan. Dit komt aan bod door: met name tijdens practica te ervaren of men affiniteit heeft met/plezier heeft in wetenschappelijk onderzoek doen.
2. Inzicht krijgen in wat de mogelijkheden na de studie sociologie zijn (wat zijn masters en/of banen die aansluiten bij de bachelor sociologie). Dit komt aan bod door: in een van de bijeenkomsten te wijzen op het bestaan van de REMA’s mochten studenten ervaren dat onderzoek doen hen ligt.