SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: INFOWO
INFOWO
Wetenschappelijke onderzoeksmethoden
Cursus informatie
CursuscodeINFOWO
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
In deze cursus behandelen we wetenschappelijk onderzoeksmethoden en statistiek. We zullen ons richten op het beantwoorden van vragen zoals: Wat verstaan we onder 'wetenschappelijk onderzoek'? Hoe stel je een onderzoeksproject op? Hoe kies je een geschikte onderzoeksmethode? Welke statistische tests moet je gebruiken om je hypothesen te toetsen? En hoe kun je ervoor zorgen dat de rechten van de mensen die deelnemen aan je onderzoek worden gewaarborgd?

Gedurende deze cursus zullen we je voorzien van kennis en vaardigheden die nodig zijn om een goede wetenschapper te zijn. Daarnaast leer je hoe je een klein onderzoeksproject uitvoert en hoe je een wetenschappelijk artikel schrijft.

Leerdoelen
Hieronder staat een overzicht van de te behalen leerdoelen, ingedeeld in vier categorieën.

Feitelijke kennis
Na deze cursus, ken je:
 
  • de verschillende onderzoeksparadigma's en hun kenmerken;
  • de belangrijkste onderzoeksstrategieën, -methoden en -technieken, zowel kwantitatief als kwalitatief; en
  • de structuur en kenmerken van verschillende typen wetenschappelijke artikelen.

Conceptuele kennis
Na deze cursus, begrijp je:
 
  • hoe onderzoeksstrategieën en -methodes zich verhouden tot de verschillende onderzoeksparadigma's;
  • hoe je een onderzoeksvraag kan formuleren;
  • hoe je geschikte onderzoeksmethoden kunt selecteren op basis van een gegeven onderzoeksvraag;
  • de basisprincipes en aannames van verschillende statistische tests;
  • hoe statische analyses bijdragen aan het trekken van conclusies;
  • de essentiële onderdelen van een wetenschappelijk artikel en hoe de resultaten van een klein onderzoeksproject moeten worden gerapporteerd;
  • de principes van wetenschappelijke integriteit en hoe deze te waarborgen.

Procedurele kennis
Na deze cursus, kun je:
 
  • een literatuuronderzoek uitvoeren en de resultaten hiervan op een juiste manier rapporten;
  • verschillende kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethoden toepassen;
  • de juiste statistische test kiezen en toepassen op basis van de onderzoeksdata;
  • de resultaten van statistische tests op een juiste manier interpreteren en rapporten; en
  • een klein onderzoeksproject uitvoeren en op een gestructureerde manier rapporteren in een wetenschappelijk artikel.

Meta-cognitieve kennis
Na deze cursus, heb je:
 
  • begrip ontwikkeld van je eigen rol als onderzoeker binnen de Informatiekunde;
  • zelfreflectievaardigheden ontwikkeld met betrekking tot de keuze en toepassing van onderzoeksmethoden en statistische analyses; en
  • het vermogen ontwikkeld om de kwaliteit van wetenschappelijke artikelen kritisch te beoordelen en suggesties te doen ter verbetering.
Inhoud
De cursus bestaat uit twee hoofdonderdelen:

Onderzoeksmethoden: We behandelen wat wetenschappelijk onderzoek doen inhoudt. Onderwerpen die aan bod komen zijn het formuleren van een onderzoeksvraag, literatuurstudie, onderzoeksontwerp, verschillende onderzoeksstrategieën en -methoden, data-analyse en wetenschappelijke integriteit. We besteden speciale aandacht aan design science, een onderzoeksmethode die vaak wordt gebruikt in de Informatiekunde en zich richt op het ontwerp en onderzoek van artefacten. Daarnaast leer je hoe je een survey-onderzoek uitvoert en rapporteert in een wetenschappelijk artikel.

Statistische analyse: Voor dit onderdeel krijg je instructies over de basisprincipes van inferentiële statistiek. De inhoud van dit onderdeel omvat statistische fundamenten, statistische tests, correlatie en voorspelling. Naast het toepassen van deze statistiek, kijken we ook wat resultaten van de tests betekenen.

Literatuur

De literatuur voor dit vak bestaat uit twee boeken en enkele aanvullende artikelen die via Blackboard gepubliceerd worden. De twee boeken zijn:
 
  • Field, Z., Miles, J., & Field, A. (2012). Discovering statistics using R. Discovering statistics using r (1st edition), London: Sage. (ISBN: 9781446200469)
  • Oates, B.J., Griffiths, M., & McLean, R. (2022). Researching Information Systems and Computing (2nd edition)London: Sage. (ISBN: 9781529732696)
Toetsing
De toetsing van de cursus bestaat uit de volgende onderdelen:
 
  • deeltoets Statistiek (40%);
  • deeltoets Onderzoeksmethoden (25%); en
  • onderzoeksopdracht (35%)

Waarbij de volgende voorwaarden gelden:
  • voor alle onderdelen dient minimaal een 5,5 te worden gehaald; en
  • je hebt aan de inspanningsverplichting voldaan.

Inspanningsverplichting
Deze cursus kent de volgende inspanningsverplichtingen:
 
  • deelname aan tenminste één van de twee schriftelijke deeltoetsen;
  • het hebben ingeleverd van de onderzoeksopdracht;
  • het serieus hebben ingeleverd van negen van de tien deelopdrachten voor de onderzoeksopdracht (Pass/No Pass); en
  • het hebben afgerond van alle mini-toetsen met niet meer dan één fout per toets.

Als je aan de inspanningsverplichting hebt voldaan, dan mag je, in geval van een onvoldoende beoordeling, de cursus repareren. Daarvoor gelden deze aanvullende regels:
 
  • Heb je een cijfer lager dan 5,5 voor de opdracht, dan mag je deze repareren tot maximaal een 5,5.
  • Heb je een cijfer lager dan 5,5 voor één van de deeltoetsen, dan mag je deze repareren tot maximaal een 10. Het is niet toegestaan om beide deeltoetsen te repareren.
  • De statistiek-deeltoets mag je alleen repareren als je niet meer dan één van de statistiek-werkcolleges hebt gemist.
  • Als het gemiddelde cijfer voor het vak lager is dan een 4,0 dan kom je niet in aanmerking voor een aanvullende toets.

 

 

SluitenHelpPrint
Switch to English