SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: INFOUE
INFOUE
Usability engineering and user experience
Cursus informatie
CursuscodeINFOUE
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Cursusdoelen
  • Begrijpen wat UE, UX en verwante disciplines inhouden
  • De principes en het proces van interactieontwerp benoemen en uitleggen.
  • De belangrijke usability- en user experience-doelen toepassen in ontwerp en evaluatie.
  • Methoden en technieken voor ontwerp en evaluatie selecteren op geschiktheid en correct uitvoeren.
  • Onderzoek formuleren en uitvoeren op het gebied van UEUX.
  • Onderzoeksresultaten analyseren, interpreteren en presenteren

Veronderstelde voorkennis

In dit vak gaan we uit van voorkennis over wetenschappelijke onderzoeksmethoden, statistiek en human-centered design. Deze kennis kan opgedaan worden in:
  • Ontwerpen van interactieve systemen (INFOB1OIS)
  • Wetenschappelijke onderzoeksmethoden (INFOWO)

Beoordeling

Eén schriftelijk tentamen op het eind van de periode en drie groepsopdrachten.
De weging van de drie opdrachten onderling is als volgt:
  • 20% Opdracht 1
  • 40% Opdracht 2
  • 40% Opdracht 3
Het gemiddelde cijfer voor de praktische opdrachten en het cijfer voor het schriftelijk tentamen dienen beiden minimaal een 5,5 zijn om een voldoende voor de cursus te krijgen.
Om aan een aanvullende toets mee te doen moet je aan de inspanningsverplichting hebben voldaan.
Informatie over de invulling van de inspanningsverplichting is terug te vinden op de Blackboard-pagina van de cursus.
Inhoud
Inhoud

Slechte ontwerpen en onverwachte problemen in het gebruik van (digitale) systemen vormen in ons dagelijks leven nog steeds een bron van ergernis, en kunnen oorzaak zijn van ernstige fouten. Daarom is het belangrijk gebruikers vanaf het begin te betrekken bij het ontwikkelproces. Daarbij ontstaat steeds meer aandacht voor User Experience (UX) bij het ontwerpen van systemen, die bijvoorbeeld ook mooi, onderhoudend, en 'fun' in gebruik moeten zijn.
Usability Engineering (UE) en UX biedt een verdieping van onderwerpen die in Ontwerpen van Interactieve Systemen aan de orde zijn geweest, maar richt zich meer specifiek op de behandeling van methodes die beschikbaar zijn om bruikbaarheid en beleving van (digitale) systemen te evalueren en te optimaliseren. Deze methoden kenmerken zich door het op systematische wijze opstellen van criteria waaraan systemen moeten voldoen, door tijdens het ontwikkelproces daarmee rekening te houden en door te evalueren of aan deze criteria ook wordt voldaan.

Literatuur
  • Lazar, Feng & Hochheiser (2017). Research Methods in Human Computer Interaction (Second Edition). Morgan Kaufmann. ISBN: 9780128053904. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-805390-4.09995-7. Zie ook: https://www.elsevier.com/books/research-methods-in-human-computer-interaction/lazar/978-0-12-805390-4
  • Artikelen aangeboden tijdens de cursus
SluitenHelpPrint
Switch to English