SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: INFOB3IS
INFOB3IS
Intelligente systemen
Cursus informatie
CursuscodeINFOB3IS
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Leerdoelen:
  • Het kunnen herkennen en toepassen van het agent-paradigma voor machine-intelligentie, en het kunnen programmeren (in PROLOG) van onderdelen uit de agent-deliberatie-cyclus.
  • Het kunnen gebruiken van eerste-orde logica voor het representeren van kennis en het redeneren over kennis.
  • Het kunnen hanteren van concepten op het raakvlak van logisch modelleren, specificeren en programmeren van intelligente agenten.
Toetsing
Deeltoetsen, programmeeropdrachten.
Je kunt het vak alleen halen als je tenminste vier van de vijf programmeeropdrachten afrondt.

Je cijfer is het gemiddelde van je cijfers voor de twee deeltoetsen, en afgerond volgens de regels in het OER.

Aanwezigheidsplicht
Hoorcollege: Nee
Werkcollege: Nee



 
Inhoud
In het vak Intelligente Systemen beschouwen we intelligentie vooral als (logisch) geldig redeneren, en bestuderen we het automatiseren daarvan. We ontwerpen mogelijke oplossingen voor dit probleem als onderdeel van het ‘Intelligente Agent’ paradigma. Intelligente agenten zijn systemen die we karakteriseren als autonoom, doelgericht, en lerend. In het vak Intelligente Systemen bestuderen we het ontwerp van intelligente agenten binnen de logische traditie in de AI. We zullen dus vooral kijken naar de manier waarop we propositielogische en eerste-orde (predicaatlogische) talen kunnen gebruiken voor het representeren van kennis en het automatiseren van logisch verantwoord redeneren en leren.
Logica stelt ons in staat kennis exact te representeren in de vorm van uitspraken in formele (logische) talen, zodat we nieuwe informatie af kunnen leiden als het logisch gevolg van reeds bekende informatie. Een ander groot voordeel van het gebruik van zo’n kunstmatige taal, is dat die dermate regelmatig en gestructureerd is dat een ‘machine’ nieuwe informatie automatisch kan afleiden uit wat die al bekend is.
Hoe prachtig die ook is, de logische benadering is niet onbegrensd bruikbaar, dus we zullen ook methodes onderzoeken die agenten kunnen gebruiken in situaties waarin problemen niet zonder meer zijn op te lossen door er logisch over te redeneren, bijvoorbeeld wanneer kennis of computationele capaciteit niet toereikend is, of omdat andere agenten hun invloed proberen uit te oefenen. Ook zullen we zien hoe een agent adaptief kan zijn, door uit opgedane ervaringen nieuwe kennis te leren.


Werkvorm
Hoorcolleges, practicum.

Literatuur
  • Stuart Russell & Peter Norvig, “Artificial Intelligence: A Modern Approach”, vierde editie, “global edition”, Pearson, 2022.
  • Patrick Blackburn, Johan Bos, & Kristina Striegnitz, “Learn Prolog Now”, College Publications, 2006, ook online beschikbaar.
SluitenHelpPrint
Switch to English