SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: INFOB3APGA
INFOB3APGA
Gamification and Applied Games
Cursus informatie
CursuscodeINFOB3APGA
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen

(ILO 1)
De student kan terminologie en academische theorie over toegepast spelontwerp en de spelerservaring begrijpen. Concreet heeft de student een academisch inzicht verworven in sleutelconcepten vanuit (1) play, (2) gamification & appied games, (3) persuasive games, (4) ethics & gamification, (5) games for health, (6) leren via simulation games, (7) player motivation, en (8) player types & game patterns.
Werkvorm: Hoorcolleges & Zelfstudie literatuur
Beoordeling: Examen
 
(ILO 2)
De student kan een toegepast spelontwerpen construeren en kritisch analyseren door specifieke spelontwerpbeslissingen te relateren aan het beoogde doel van de ervaring.
Werkvorm: Hoorcolleges & Zelfstudie literatuur
Beoordeling: Examen
 
(ILO 3)
De student kan een herontwerp creëren van een publieke ruimte – met als doel middels technieken vanuit playful interaction aan te zetten tot specifiek gedrag of een bepaalde ervaring – en is in staat om het herontwerp kritisch te evalueren middels een gebruikersstudie.
Werkwijze: Werkcollege opdracht
Beoordeling: Evaluatie van opdracht #1
Groepsopdracht met groepsbeoordeling
 
(ILO 4)
De student kan een herontwerp creëren van een game interventie voor gebruik in een ziekenhuis – en is in staat om het herontwerp kritisch te evalueren middels een gebruikersstudie.
Werkwijze: Werkcollege opdracht
Beoordeling: Evaluatie van opdracht #2
Groepsopdracht met groepsbeoordeling

Toetsvorm
De toetsvorm van het vak bestaat uit 2 opdrachten en 1 examen.
Eindcijfer = 0.5 (gemiddelde cijfer Assignment 1 & Assignment 2)  +  0.5 (cijfer Examen)

Belangrijk...
  • Om het vak met goed gevolg af te ronden moet zowel het gewogen cijfer van de opdrachten, als het cijfer van het examen tenminste een 5.5 zijn.
  • Om aan de aanvullende toets te mogen meedoen moet de oorspronkelijke uitslag minstens 4 zijn.
Inhoud

In de cursus Gamification and Applied Games leren studenten hoe speelse interactie, toegepaste games en gamification kunnen worden ingezet om effectieve training te creëren, gedragsverandering te bevorderen, bewustzijn te creëren en motivatie te bevorderen.
Dit is een niveau 3 vak dat verder bouwt op voorgaande vakken vanuit de Informatiekunde opleiding; HCI track. De volgende voorkennis wordt verwacht:

  • Wetenschappelijke onderzoeksliteratuur kunnen bestuderen (Wetenschappelijke onderzoeksmethoden)
  • Het kunnen ontwerpen en uitvoeren van een wetenschappelijke onderzoeksmethode (Wetenschappelijke onderzoeksmethoden)
  • Het kunnen ontwerpen en uitvoeren van een gebruikersstudie (Usability engineering)
  • Verder kunnen studenten bouwen op voorkennis en expertise vanuit de vakken Persuasive Technology, Cognitie & Emotie, Game Design, en ook vanuit de opleiding Onderwijswetenschappen – zonder dat dit verplichte voorkennis is.

Werkvorm
Hoorcolleges + werkcolleges.
Literatuur 
Voor dit vak hoef je geen boek te kopen. Alle wetenschappelijke artikelen die horen bij dit vak zullen beschikbaar worden gesteld door de coordinator, en/of zijn beschikbaar via de UU bibliotheek.

SluitenHelpPrint
Switch to English