SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: INFOB2GO
INFOB2GO
Game-ontwerp
Cursus informatie
CursuscodeINFOB2GO
Studiepunten (EC)7,5
Inhoud
Deze cursus richt zich op methodes en theorieën voor het maken van effectieve game-designs; van user-centered game design en interactive storytelling, tot toegepaste psychologie. De voertaal van het vak is Nederlands, met slides en literatuur veelal in het Engels.

De eindkwalificaties, met de daarbij behorende werkvorm en beoordelingsmethode, zijn als volgt. Tenzij anders vermeld, worden alle beoordelingen individueel gemaakt per student.

(A)
De student kan terminologie en academische theorie over spelontwerp en de spelerservaring begrijpen. Concreet heeft de student een academisch inzicht verworven in sleutelconcepten (1) user-centered game design, (2) game analysis frameworks such as MGP, (3) player motivation, (4) player types and game patterns, (5) interactive storytelling, (6) user retention, and (7) AI and adaptive game experiences.
Werkvorm: Hoorcolleges & Zelfstudie literatuur
Beoordeling: Examen

(B)
De student kan spelontwerpen construeren en kritisch analyseren door specifieke spelontwerpbeslissingen te relateren aan de bedoelde ervaring van een spel.
Werkvorm: Hoorcolleges & Zelfstudie literatuur
Beoordeling: Examen

(C)
De student kan een werkend prototype maken van een bordspel of digitaal spel, voortbouwend op gebruikersgericht spelontwerp, papieren prototyping en gebruikersstudies.
Werkwijze: Werkcollege opdracht
Beoordeling: Evaluatie van opdracht #1
Groepsopdracht met groepsbeoordeling

(D)
De student kan het prototype verfijnen, voortbouwend op geselecteerde academische theorie en gebruikersstudies (eerste iteratie)
Werkwijze: Werkcollege opdracht
Beoordeling: Evaluatie van opdracht #2
Groepsopdracht met groepsbeoordeling

(E)
De student kan het prototype verfijnen, voortbouwend op geselecteerde academische theorie en gebruikersstudies (tweede iteratie)
Werkwijze: Werkcollege opdracht
Beoordeling: Evaluatie van opdracht #3
Groepsopdracht met groepsbeoordeling

Toetsing
Individuele toetsing: Digitaal examen gericht op de theorie en concepten die in de hoorcolleges en literatuur aan bod komen (toetsing op hoog, conceptueel niveau; niet gericht op details, getallen, vergelijkingen etc.)
50% van het eindcijfer
Minimaal examencijfer om te slagen voor de cursus: 5,5

Werkcollege opdrachten
Groepsevaluatie: Drie hands-on spelontwerpopdrachten
50% van het eindcijfer
Concreet: Opdracht 1: 30% van het eindcijfer, Opdracht 2: 35% van het eindcijfer, Opdracht 3: 35% van het eindcijfer
Minimaal gewogen opdrachtcijfer om te slagen voor de cursus: 5,5

De kleine lettertjes
Ad 1 Er geldt puntenaftrek bij te laat inleveren van een opdracht: binnen 1 uur na de deadline 0.5 punt aftrek, binnen 12 uur na de deadline 1 punt aftrek, binnen 24 uur 2 punten aftrek, binnen 48 uur 3 punten aftrek. Meer dan 48 uur te laat voor een opdracht resulteert in een beoordeling van ‘1.0’ voor de opdracht.
Ad 2 Zowel de digitale toets, als het gewogen gemiddelde van de opdrachten moeten ten minste een 5.5 zijn om te slagen voor het vak.
Ad 3 Voor een eventuele aanvullende toets (herkansing examen) geldt een inspanningsverplichting van minimaal een 4.0 voor het eerste examen.
Ad 4 Voor een eventuele aanvullende opdracht (herkansing werkcollege) geldt een inspanningsverplichting van een gewogen gemiddelde van 4.0 voor de werkcollege opdrachten, alsmede aantoonbare actieve deelname aan het werkcollege.
Ad 5 Belangrijk: Groepen geven tijdig door aan de werkcollege coördinator (Dio) wanneer een student is gestopt met het vak / uit een groepje is gestapt, en wanneer zich problemen voortdoen binnen het groepje.

Ingangseisen
Je hoeft niet perse te kunnen programmeren om dit vak te volgen: dit vaak staat nadrukkelijk open voor niet-Informatica studenten. De colleges zijn veel op academische theorie gericht, en in de werkcollege's werk je in groepjes aan creatieve game-ontwerpen die gebruik maken van deze theorie. We richten ons op het maken van slimme ontwerpbeslissingen, en het snel kunnen itereren van een ontwerp, mede op basis van user-studies. Om dit goed te kunnen doen werken de meeste groepjes aan een nieuw bordspel. Studenten met veel ervaring in b.v. Unity mogen desgewenst ook werken aan een digitaal prototype. 

Opzet
Opzet van het vak: Hoorcolleges + Zelfstudie van wetenschappelijke literatuur + Drie werkcollege opdrachten

Literatuur
Je hoeft geen boek te kopen voor dit vak. De coördinator zal tijdens het vak wetenschappelijke literatuur aandragen; deze literatuur hoort ook bij de examenstof,
 
Examenstof
Alle hoorcolleges en de bijbehorende slides,
Alle literatuur die is vermeld in het Blackboard draaiboek.
Géén examenstof: Eventuele game-design boeken of literatuur waarnaar wordt gerefereerd tijdens de colleges -- dit zou teveel stof worden. Sommige boeken zijn wel aan te raden voor mensen die zich verder willen verdiepen in game design.
SluitenHelpPrint
Switch to English