SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: INFOMSO
INFOMSO
Modelleren en systeemontwikkeling
Cursus informatie
CursuscodeINFOMSO
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
MSO gaat over het ontwikkelen van objectgeörienteerde software, en gaat verder waar imperatief Programmeren/gameprogrammeren ophield. Daarbij besteden we aandacht aan analyse, ontwerp, en implementatie. Daarnaast gaat MSO ook over het softwareontwikkelproces als geheel, en alles wat erbij komt kijken om goede software te ontwikkelen. Daarbij kun je denken aan onderwerpen als requirements engineering, design patterns, testen, refactoren, en (agile) ontwikkelmethodes.

De volgende leerdoelen komen aan bod:
  • Begrijpen welke problemen behoren bij softwareontwikkeling en hoe verschillende softwareontwikkelingsmethodes deze problemen adresseren.
  • Gegeven een casus voor een (kleinschalig) softwareproject, een precieze analyse kunnen opstellen van de gewenste functionaliteit door middel van use cases, requirements documenten en een domeinmodel.
  • Het maken van een ontwerp voor software volgens de principes van goed objectgeörienteerd ontwerp, waarbij er rekening wordt gehouden met mogelijke toekomstige veranderingen.
  • UML (klassen) diagrammen kunnen lezen, ontwerpen, en implementeren.
  • Demonstreren dat je de intentie, doel, en implementatie van verschillende design patterns begrijpt.
  • Aan de hand van een casus, een ontwerp maken dat gebruik maakt van design patterns en beargumenteren waarom deze design patterns nodig zijn, en hoe ze de kwaliteit van het ontwerp verbeteren.
  • Het kritisch analyseren van een ontwerp, inclusief een beoordeling van hoe het ontwerp om zal kunnen gaan met veranderende requirements.
  • Het begrijpen van de rol van testen, refactoring en continuous integration in een softwareontwikkelingsproces.
  • Het schrijven van een geschikte set van unit tests om een functie te testen, en het kunnen uitvoeren van refactorings om code te verbeteren.

Toetsing
De cursus wordt beoordeeld aan de hand van twee toetsen (midterm en endterm) en diverse practicumopdrachten.


Voorkennis
Vereiste voorkennis: programmeren in C#.



Literatuur

Alan Shalloway, James Trott, "Design Patterns Explained: A New Perspective on Object Oriented Design", Addison-Wesley, ISBN 978-0321247148
De overige literatuur wordt via Blackboard ter beschikking gesteld.


LET OP! Je kunt deze cursus niet volgen als je één van de volgende cursussen hebt afgerond:

 
Inhoud
Deze cursus behandelt de kunst van objectgeoriënteerde analyse en ontwerp.
Er is ook aandacht voor de verschillende zaken die, naast het daadwerkelijke programmeren, aan bod komen tijdens het bouwen van software, zoals requirements engineering, testen, refactoren, en softwareontwikkelingsmethodes.


Werkvorm
Videoclips, reflectiecolleges, werkcolleges.

Studiemateriaal
  • Alan Shalloway, James Trott, "Design Patterns Explained: A New Perspective on Object Oriented Design", Addison-Wesley, ISBN 978-0321247148
  • Craig Larman, "Applying UML and patterns". We behandelen (in grote lijnen) de eerste 16 hoofdstukken in de eerste paar weken. Er is een elektronische versie online beschikbaar.
  • Mogelijk wil je een hardcopy aanschaffen; er bestaat al een 3e editie, maar in het cursusmateriaal verwijzen we naar de 2e.
  • Aanvullende literatuur wordt via Blackboard ter beschikking gesteld.
  • Software: Visual Studio (Community edition)


 
SluitenHelpPrint
Switch to English