SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: INFOB2CIGT
INFOB2CIGT
Computationele intelligentie voor Gametechnologie
Cursus informatie
CursuscodeINFOB2CIGT
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen

Leerdoel:
Het vak Computationele Intelligentie voor Gametechnologie beoogt inzicht, kennis, en praktische programmeervaardigheid te verschaffen in twee belangrijke onderdelen van Artificiele Intelligentie (AI):

  1) Problemen oplossen met behulp van zoekalgoritmen en constraint satisfaction algoritmen,
  2) Redeneren onder onzekerheid vanuit een probabilistisch standpunt.

Inhoud
Inhoud:
De specificieke onderwerpen die aan bod komen in de hoor- en werkcolleges zijn:
- Ongeinformeerd zoeken
- Heuristisch zoeken 
- Zoeken met padkosten
- Lokaal zoeken
- Evolutionaire algoritmen
- Constraint Satisfaction  
- Zoeken met een tegenstander 
- Redeneren onder onzekerheid 
- Bayesiaanse netwerken 
- Exacte inferentie in BN 
- Benaderende inferentie in BN  
- Beslissen onder onzekerheid 


Werkvorm:
Hoorcolleges, werkcolleges, practicum.
De hoor- en werkcolleges zijn gemeenschappelijk met het vak Computationele Intelligentie (INFOB2CI).
Het practicum is specifiek voor de richting Gametechnologie.


Toetsing:
Er zijn 2 tentamens: midterm (T1) en endterm (T2). 
De weging van het totale cijfer T is: T = 1/3e midterm (T1) +1/3e endterm (T2) + 1/3e Practicum.


Studiemateriaal:
Het cursusmateriaal bestaat uit  slides van de colleges, werkcollegeopdrachten, en practicumopdrachten.
Het vak gebruikt het boek van Stuart Russel en Peter Norvig: "Artificial Intelligence: A Modern Approach", vierde editie, Pearson, 2022.
SluitenHelpPrint
Switch to English