SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: BETA-B2BBB
BETA-B2BBB
Bèta in Bedrijf en Beleid
Cursus informatie
CursuscodeBETA-B2BBB
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Algemene doel van de cursus is een brede oriëntatie op een loopbaan in het beleidsadvisering & bedrijfsleven, met inbegrip van kennisvalorisatie, ondernemerschap / adviseurschap, business analyse, marketing en managementpraktijken. Tijdens de cursus wordt aandacht besteed aan karakteristieke vaardigheden en werkwijzen, zoals: projectmatig werken, businessplannen opstellen, jaarverslagen lezen en/of het beschermen van intellectueel eigendom.
 
Leerdoelen
Aan het einde van de cursus heeft student kennis van en ervaring met (een selectie van ) onderstaande onderwerpen. Ieder onderwerp zal concreet worden toegelicht met aansprekende voorbeelden uit het bedrijfsleven zelf, indien mogelijk bedrijven actief in het bèta domein.
 
  • Bedrijfseconomie: rapportagevariabelen en KPI's, die algemeen in een bedrijfsomgeving worden gebruikt, inclusief een winst- en verliesrekening en een balans.
  • Supply Chain en Logistics: begrijpen van de complexiteit van een geïntegreerde en verbonden wereld en in staat zijn de diverse stromen te visualiseren.
  • Service industrie & virtueel bedrijf: bedrijfsprincipes toegepast op bedrijven die handelen in  dienstverlening en/of virtuele producten, zoals bijv. een ingenieursbureau.
  • Fusies en overnames: de rol van beleggers en aandeelhouders. Het proces van het verwerven van een bedrijf, inclusief financiering en waarde berekeningen.
  • Marketing: begrijpen hoe de bedrijfsprincipes (winst, enz.) beïnvloed kunnen worden door bewuste marketingkeuzes. Hoe een ​​bedrijfsplan te vertalen in uitvoerbare acties?
  • Communicatie: begrijpen dat perceptie belangrijk is. Het verschil tussen branding, communicatie en PR. Hoe kan je het bedrijf beïnvloeden als je zelf werkzaam bent op de afdeling Onderzoek?
  • Octrooien: kunnen beoordelen wanneer een octrooi een geschikt hulpmiddel is. Wat is het basisprincipe van een octrooi en schrijven en interpreteren van een octrooiaanvraag.
  • Innovatie management: realiseren dat innovatie een investering is die op een gegeven moment een rendement moet behalen. Wat is creativiteit en hoe kan het gestimuleerd worden?
Inhoud
De natuurwetenschappen vormen de basis voor technologische innovatie. Beleidsmakers en bedrijven stimuleren onderzoek om oplossingen te creëren voor sociale uitdagingen en om economische groei te stimuleren. Deze cursus geeft een eerste inzicht in het valoriseren van wetenschappelijke kennis in bedrijf en beleid voor studenten die zich willen oriënteren op een carrière buiten de academische wereld. De consulting in, je eigen bedrijf starten of bij de overheid werken? Je oriëntatie begint met deze cursus. Tijdens de cursus werken studenten in groepen aan een business plan voor een Start-Up rond een eigen gekozen valorisatie idee geworteld in het bèta- en/of techniek domein.  Tijdens de cursus zal de theorie concreet worden geïllustreerd met recente voorbeelden uit het bèta-bedrijfsleven, bijv. AkzoNobel en Unilever. Daarnaast zal er worden ingegaan op de rol en functie van Research & Development in bedrijven.

Dit is een intensieve cursus waar de gemiddelde student 20 uur per week voor nodig heeft voor o.a. bijeenkomsten, groepswerk en zelfstudie.
SluitenHelpPrint
Switch to English