SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: INFOUE
INFOUE
Usability engineering and user experience
Cursus informatie
CursuscodeINFOUE
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen

Toetsing
Eén schriftelijk tentamen (40%) en 3 opdrachten (60%).

De weging van de 3 opdrachten onderling is als volgt:

  • 20% opdracht 1
  • 40% opdracht 2
  • 40% opdracht 3

Het gemiddelde cijfer voor de praktische opdrachten en het cijfer voor het schriftelijk tentamen dienen beiden minimaal een 5,5 zijn om een voldoende voor het gehele vak te krijgen.

Om aan de aanvullende toets te mogen meedoen moet de oorspronkelijke uitslag minstens 4 zijn.
Inhoud
Slechte ontwerpen en onverwachte problemen in het gebruik van (digitale) systemen vormen in ons dagelijks leven nog steeds een bron van ergernis, en kunnen oorzaak zijn van ernstige fouten.
Daarom is het belangrijk gebruikers vanaf het begin te betrekken bij het ontwikkelproces. Daarbij ontstaat steeds meer aandacht voor User eXperience (UX) bij het ontwerpen van systemen, die bijvoorbeeld ook mooi, onderhoudend, en 'fun' in gebruik moeten zijn.
 
Usability Engineering (UE) en UX biedt een verdieping van onderwerpen die aan de orde zijn geweest in INFOB1OIS  Ontwerpen van Interactieve Systemen, maar richt zich meer specifiek op de behandeling van methodes die beschikbaar zijn om bruikbaarheid en beleving van (digitale) systemen te evalueren en te optimaliseren.
UE kenmerkt zich door het op systematische wijze opstellen van criteria waaraan systemen moeten voldoen, door tijdens het ontwikkelproces daarmee rekening te houden en door te evalueren of aan deze criteria ook wordt voldaan.
Er staan de usability engineer verschillende methodes ter beschikking.
De belangrijkste methodes, zoals taakanalyse, requirementsanalyse, heuristische evaluatie, hardop denken, cognitive walkthrough en usability testing komen in deze module aan de orde, zowel in de colleges als in praktische opdrachten. Ook wordt empirisch onderzoek besproken naar de betrouwbaarheid en validiteit van de methoden, worden verschillende methoden met elkaar vergeleken, en bespreken we op welk moment welke methode het best ingezet kan worden.

Werkvorm
Hoorcolleges, gastcolleges (verplicht),  werkcolleges, 

Literatuur
  • Sharp, H., Rogers, Y., & Preece, J. (2019) "Interactive desing: Beyond Human-Computer Interaction" 5th edition, Hoboken, N.J: Wiley. ISBN: 978-1-119-54725-9.
  • Tullis, T. and Albert, B. (2013) "Measuring the User eXperience: Collecting, Analyzing and Presenting Usability Metrics" 2nd edition, Waltham, MA, USA: Elsevier Inc. / Morgan Kaufmann. ISBN: 978-0-124-15781-1. Only Chapters 4 and 6. Digitally available via the UU.
  • MacKenzie, I.S. (1995) "Movement time prediciton in human-computer interfaces", in R.M. Baecker, J. Grudin, W.A.S. Buxton, and S. Greenberg (Eds.), Readings in Human-Computer Interaction: Toward the Year 2000 (2nd ed.), p. 483-493. San Francisco, CA, USA: Morgan Kaufmann Publishers, Inc. ISBN: 1-55860-246-1. Online verkrijgbaar.
  • Van den Broek, E.L., Kisters, P.M.F., and Vuurpijl, L.G. (2004) "Design Guidelines for a Content-Based Image Retrieval Color-Selection Interface" in B. Eggen, G. van der Veer, and R. Willems (Eds.), Proceedings of the ACM SIGCHI.NL 2004 conference: Dutch Directions in HCI, Article #14. June 10, Amsterdam, The Netherlands. Waltham, MA, USA: ACM Press. Digitaal verkrijgbaar via de UU.
  • De collegestof (inclusief slides).
  • De werkcollegestof (inclusief opdrachtbeschrijving en bijbehorende literatuur).
SluitenHelpPrint
Switch to English