In de cursus Product Software passen we bestaande informatiekunde-technieken toe voor het analyseren van een belangrijke Nederlandse industrie. Studenten worden bewust gemaakt van het belang van de industrie voor de maatschappij, de grootte van de industrie, en de penetratie in het dagelijks leven.
Er ligt in dit vlak een sterke nadruk op modelleren. Er wordt gekeken naar hoe software producerende organisaties en hun producten gemodelleerd worden voor verdere analyse.
De volgende modelleertechnieken komen aan bod: variabiliteitsmodellen voor softwareproducten, software supply chain modellen, business modellen (STOF en business model canvas), en (sociale) bedrijfsnetwerken.
Verder wordt ook gekeken naar de toepassing van model-gedreven ontwikkeling.
De onderwerpen en theorieën die aan bod komen zijn:
- ontwikkeling: product management, productarchitectuur, realisatie, testen, documenteren, open source, outsourcing
- deployment en implementatie: klantconfiguratie updating, licensering, selectiemethoden, adoptie, invoer-, en implementatieprocessen, software as a service
- maatschappelijke aspecten: economische grootte, internationalisatie, export, rol van de overheid, openheid van een software organisatie
- zakelijke aspecten: marketing, pricing, software ecosystemen, business modellen, producttypen
- deze onderwerpen worden toegelicht aan de hand van cases uit de industrie.
Werkvorm
Hoorcolleges en werkcolleges, practicumopdrachten. Er geldt een aanwezigheidsplicht.
Literatuur
Optioneel: The Business of Software: What Every Manager, Programmer, and Entrepreneur Must Know to Thrive and Survive in Good Times and Bad - Cusumano, Michael A.
Optioneel: Software Product Management. The ISPMA-Compliant Study Guide and Handbook. 2017. Authors: Kittlaus, Hans-Bernd, Fricker, Samuel A.
|