SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: INFOB3PS
INFOB3PS
Productsoftware
Cursus informatie
CursuscodeINFOB3PS
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen

De leerdoelen van het vak, beschreven volgens de Dublin descriptoren, zijn:

  • aantoonbare kennis en Inzicht: de getoetste materialen in het tentamen, samengevat in de onderwerpen die hieronder zijn genoemd.
  • toepassen kennis en Inzicht: toepassen van modelleertechnieken voor analyse: FDL, SSNs, Business Modellen, netwerkanalyse, etc.
  • oordeelsvorming: bovengenoemde technieken inzetten voor de analyse van een praktijkcasus, waarbij de data vergaard moet worden met de hand of met een scraper.
  • communicatie: het maken van een poster waarin verschillende aspecten van een software business worden toegelicht.
  • leervaardigheden: zelfstandig opstellen onderzoeksvraag, samenwerken in groepsverband

Het vak bereidt de student voor op een carrière in de productsoftware. Tevens krijgt de student inzicht in de verschillende methodes die bestaan voor het evalueren van verschillende oplossingen voor een probleemdomein. Dit verschaft de student gereedschap om in de toekomst een juiste aanschafbeslissing te maken voor productsoftware. Tot slot geeft het vak inzicht in de vele onderzoeksuitdagingen binnen het domein.

Vaardigheden: na afsluiting van het vak kan de student (1) werken binnen een productsoftware bedrijf, (2) onderzoek doen naar productsoftware (markt, bedrijf, etc.), (3) een methode toepassen om het juiste product voor een probleemdomein te kiezen, (4) een software product installeren en implementeren binnen een organisatie, en (5) mee discussiëren over beleidsbeslissingen over de productsoftware industrie.

Toetsvorm
Het vak bestaat uit een verplicht college (geen cijfer), verplichte online lectures met korte toetsvragen (doorloopcheck van FeedbackFruits), een midterm, een tentamen, en een groot practicum.
Voor ieder onderdeel (i.e., de losse practicumopdrachten) dient minimaal een 4,0 gehaald te worden om te kunnen slagen voor het vak.
Voor de midterm en het tentamen gemiddeld of voor het hertentamen dient een 5,5 gehaald te worden.
Het hertentamen is een samenvatting van beide tentamens en bestrijkt dus alle stof die behandeld is in de context van het vak. Een van de assignments mag herkanst worden, ook als het cijfer beneden de 4 is. Gemiddeld dient het cijfer een 5,5 - wordt als eindcijfer afgerond naar een 6 - of hoger te zijn. 
Bij te laat inleveren kost dat de teams een punt per dag. Deze boete telt niet mee voor bovenstaande voorwaarde.

Inhoud

In de cursus Product Software passen we bestaande informatiekunde-technieken toe voor het analyseren van een belangrijke Nederlandse industrie. Studenten worden bewust gemaakt van het belang van de industrie voor de maatschappij, de grootte van de industrie, en de penetratie in het dagelijks leven.

Er ligt in dit vlak een sterke nadruk op modelleren. Er wordt gekeken naar hoe software producerende organisaties en hun producten gemodelleerd worden voor verdere analyse.

De volgende modelleertechnieken komen aan bod: variabiliteitsmodellen voor softwareproducten, software supply chain modellen, business modellen (STOF en business model canvas), en (sociale) bedrijfsnetwerken.
Verder wordt ook gekeken naar de toepassing van model-gedreven ontwikkeling.

De onderwerpen en theorieën die aan bod komen zijn:
- ontwikkeling: product management, productarchitectuur, realisatie, testen, documenteren, open source, outsourcing
- deployment en implementatie: klantconfiguratie updating, licensering, selectiemethoden, adoptie, invoer-, en implementatieprocessen, software as a service
- maatschappelijke aspecten: economische grootte, internationalisatie, export, rol van de overheid, openheid van een software organisatie
- zakelijke aspecten: marketing, pricing, software ecosystemen, business modellen, producttypen
- deze onderwerpen worden toegelicht aan de hand van cases uit de industrie.
 

Werkvorm
Hoorcolleges en werkcolleges, practicumopdrachten. Er geldt een aanwezigheidsplicht.

Literatuur
Optioneel: The Business of Software: What Every Manager, Programmer, and Entrepreneur Must Know to Thrive and Survive in Good Times and Bad - Cusumano, Michael A.
Optioneel: Software Product Management. The ISPMA-Compliant Study Guide and Handbook. 2017. Authors: Kittlaus, Hans-Bernd, Fricker, Samuel A.

SluitenHelpPrint
Switch to English