SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: WISB382
WISB382
Geschiedenis van de wiskunde
Cursus informatie
CursuscodeWISB382
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Zie onder vakinhoud.
Inhoud
In de cursus werk je aan het verkrijgen van een globaal overzicht van de geschiedenis van de wiskunde vanaf de Mesopotamiërs tot de 20e eeuw. Belangrijke aspecten daarbij zijn: het begrijpen waarom bepaalde wiskunde op een bepaalde tijd en plaats ontwikkeld werd, en het zien van die ontwikkeling in de context van die periode en cultuur. De wiskundige inhoud zal echter wel centraal staan en we kijken dan ook regelmatig naar (zo nodig vertaalde) authentieke bronnen.

Bij deze cursus krijg je de kans om een aantal vaardigheden te ontwikkelen die bij andere wiskundevakken minder aan bod komen, zoals het schrijven van een tekst, literatuur zoeken en ernaar verwijzen, argumenteren op grond van minder exacte gegevens (dwz: minder exact dan in de definitie-stelling-bewijs structuur die je gewend bent), en samenwerken aan een eindproduct. Dit zijn belangrijke vaardigheden bij het schrijven van een bachelorscriptie bij Wiskunde en deze cursus is daarom een goede voorbereiding daarop. Zie ook http://www.staff.science.uu.nl/~wepst101/wisb382/index.html
 
Het vak Geschiedenis van de Wiskunde is een keuzevak voor wiskundestudenten. Het vak is voor een brede groep studenten aan te raden, in het bijzonder voor studenten die de educatieve richting op willen gaan. Zie voor meer informatie over de studiepaden de studentenwebsite.
 
Leerdoelen: 
Aan het eind van de cursus heeft de student kennis van de belangrijkste ontwikkelingen die zich in de wiskunde hebben voorgedaan.
  • De student kent specifieke verschillen tussen wiskunde nu en in een nader aangegeven eerdere periode.
  • De student heeft inzicht in de factoren die de ontwikkeling van wiskunde als vak  beïnvloeden.
  • De student onderkent het gevaar van het gebruik van internetbronnen.
De student kan of leert: 
  • Historische bronnen (zo nodig in vertaling) interpreteren.
  • Zelfstandig literatuur verzamelen over een historisch-wiskundig onderwerp of persoon, gebruikmakend van o.a. daartoe dienende hulpmiddelen.
  • Op basis van kritisch literatuuronderzoek een verslag produceren, waarin zowel aan de historische context als aan de wiskundige inhoud van het onderwerp recht wordt gedaan.
  • In het verslag op de juiste wijze naar gebruikte literatuur verwijzen en de relevantie van het verslag voor moderne wiskund(ig)e(n) aangeven.
  • Begrijpelijk en (bijna) foutloos Nederlands schrijven.
Attitudes:
  • De student ziet wiskunde als een vak dat in ontwikkeling is, en onderkent (vroegere) maatschappelijke invloeden op die ontwikkeling.
  • De student ontwikkelt een kritische houding ten aanzien van zelfgeschreven teksten en die van anderen.
  • De student is in staat om samen met anderen een samenhangende tekst te produceren.
Onderwijsvormen:
  • Hoorcolleges @ 4 uur; soms zal een deel van de collegetijd gebruikt worden voor opdrachten.
  • Excursie naar de Leeszaal Bijzondere Collecties van de Universiteitsbibliotheek.
  • Huiswerkopgaven en opdrachten, deels ter verwerking van de collegestof en deels gericht op schrijf- of zoekvaardigheden.
  • Studenten schrijven in koppels een afsluitend verslag.
Een aantal opgaven en opdrachten worden in groepjes van 2 studenten gemaakt.

Toetsing:
Om een tentamenresultaat voor deze cursus te krijgen, moet je aan de volgende eisen voldoen:
  • Aanwezigheid bij de bijeenkomsten (twee keer afwezigheid zal worden getolereerd);
  • Maken en inleveren van alle huiswerkopdrachten (1 vrijstelling is mogelijk na overleg).
  • Schrijven van een essay, dit moet in koppels van twee studenten (in uitzonderingsgevallen met 3);
  • Een interview (30 minuten) over het essay en de cursus.
Het gemiddelde resultaat van de opdrachten, het essaycijfer en het interview moeten alle drie ten minste 5.5 zijn. In het eindcijfer wegen deze componenten respectievelijk 40, 40, 20 procent.

 
Herkansing en inspanningsverplichting:
Inspanningsverplichting: studenten dienen te voldoen aan de eisen vermeld onder Toetsing.
Herkansing: Indien aan de inspanningsverplichting is voldaan, maar een of meer van de drie onderdelen waaruit het eindcijfer wordt bepaald onvoldoende zijn, wordt voor de betreffende onderdelen een reparatie-opdracht verstrekt.
 
Taal van het vak:
De voertaal van dit vak is Nederlands.
SluitenHelpPrint
Switch to English