SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: TLMV16501
TLMV16501
Taalverwerving
Cursus informatie
CursuscodeTLMV16501
Studiepunten (EC)5
Cursusdoelen
 De succesvolle student
- heeft zijn inzicht in theoretische en methodologische vraagstukken in het hedendaagse onderzoek naar taalverwerving zowel verbreed als verdiept;
- heeft kennis van eerste (L1) en tweede (L2) taalverwerving, meertalige ontwikkeling (2L1, eL2) en taalontwikkelingsstoornissen;
- is in staat de cognitieve processen en leermechanismen die ten grondslag liggen aan verschillende soorten taalverwerving met elkaar te vergelijken;
- heeft de benodigde vaardigheden ontwikkeld om zelf een onderzoeksproject op het gebied van taalverwerving te ontwikkelen, het uit te voeren en erover te rapporteren;
- kan kritische beoordelingen geven van taalwetenschappelijke argumentatie in het algemeen en in het bijzonder met betrekking tot taalverwerving;
- is in staat zijn opgedane kennis te vertalen naar maatschappelijke toepassingen en adviezen.
Inhoud
In deze cursus behandelen wij verschillende vormen van taalverwerving (L1, L2, 2L1), taalverlies en taalontwikkelingsstoornissen. De vraag hoe talen worden geleerd kan vanuit verschillende theoretische perspectieven worden bestudeerd. In deze cursus nemen we een aantal van deze modellen onder de loep en zodoende bestuderen we de rol van factoren zoals individuele verschillen, leeftijd/startmoment, type en hoeveelheid taalaanbod. Voorbeeldvragen die in deze cursus aan de orde kunnen komen zijn: Welke mechanismen stellen jonge kinderen in staat om betekenissen van nieuwe woorden te achterhalen? Is het mogelijk om syntaxis te leren alleen op basis van het ouderlijke taalaanbod? Leren kinderen en volwassenen taal op dezelfde manier of gebruiken ze verschillende (leeftijdsafhankelijke) leermechanismen? Zijn de taalsystemen in het meertalige brein autonoom of is er veel crosslinguïstische invloed? Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen tweetalige kinderen en kinderen met een taalontwikkelingsstoornis? Verandert je conceptuele systeem als je dominant wordt in je tweede taal? Op welke leeftijd kun je het beste beginnen met het leren een vreemde taal? Wat zijn mogelijke implicaties voor het taalonderwijs, taaltherapie en taalbeleid? Studenten leren een advies te formuleren op basis van opgedane kennis en inzicht.

Arbeidsmarktoriëntatie:
Vertalen van onderzoeksresultaten naar de praktijk (taalonderwijs, logopedie, taalbeleid), formuleren van adviezen, deadlines respecteren, schrijfvaardigheid, presentatievaardigheid, analytisch vermogen.
SluitenHelpPrint
Switch to English